Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Správa KRNAP brojí proti solení silnic
[plný text článku | kategorie: Vliv na životní prostředí – ČR | Právo | Vladislav Prouza | 28. 2. 2004] [tisk]
Sůl a kamiónovou dopravu chce vytěsnit ze silnic v oblasti Harrachovska Správa Krkonošského národního parku (KRNAP). Ochranáři argumentují škodami hlavně na lesních porostech bezesporu způsobených chemickým posypem komunikace první třídy I/14 spojující dolní Pojizeří z horským střediskem. "Máme čerstvě potvrzeno Výzkumným ústavem lesního hospodářství a myslivosti v Jílovišti u Prahy, že solením silnic v Harrachově a okolí dochází ke značným škodám na zdejší vegetaci," konstatoval po včerejší schůzce se silničáři v Harrachově šéf tamní Lesní správy KRNAP Miroslav Bulušek. Jeho poznatky potvrdil i Vlastislav Fejkl z České inspekce životního prostředí v Liberci slovy: "Zastáváme stejný názor."
Kamióny ven z národního parku
Komunikace Harrachovska se poslední desetiletí solí hlavně kvůli kamiónům projíždějícím přes zdejší hraniční přechod. "Kamióny, jimž se vstupem České republiky do EU otevřou nové možnosti, by měly z oblasti národního parku zmizet. Potom pomine nutnost solit. Silničáři navíc porušují dohodu nám každý posyp solí předem hlásit," podotkl Bulušek. Silničáři požadavky ochranářů nezpochybňují. "Odborníci zjistili škody a hledala se příčina. Pokud se podaří vytěsnit kamióny, nebude nutný chemický posyp, který vždy nelze předem hlásit. Bylo by asi zbytečné budit třeba o půlnoci příslušného pracovníka Správy KRNAP," poznamenal náměstek ředitele Správy silnic z Liberce Jiří Vronský.
Polovičatý zákaz nic neřeší
Výjimka silničářů se vztahuje na zhruba šestikilometrový úsek silnice před Harrachovem, který prochází územím národního parku. Zbytek frekventované silnice včetně celého Harrachova vede ochranným pásmem, kde chemický posyp nic neomezuje. "Pokud by nebylo možné sporný úsek solit, auta by tam sůl stejně nanesla. Narozdíl od okolních solených silnic by tam vznikala námraza. Řada řidičů přivyklých jízdě na holé posolené silnici by při náhlém vjezdu na nesolený úsek zřejmě dopadla špatně," podotýká cestář, který má silnici k Harrachovu denně pod palcem. "Řešením je rozšířit zákaz solení na ochranné pásmo KRNAP. Jde o věc dohody mezi ministerstvy životního prostředí a dopravy," tvrdí Bulušek. Požadavek chemicky udržovat silnice v zóně národního parku však delší dobu požadují města Špindlerův Mlýn a Pec pod Sněžkou, pro které výjimkou zaštítěný Harrachov představuje příklad hodný následování. "Podobnou výjimku pro silnici z Vrchlabí do Špindlu doposud bezvýsledně požadujeme několik let," podotkl Oldřich Šimek (US), starosta Špindlerova Mlýna, kam přístup nezřídka komplikují koleje vyjeté v ledu.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu