Dálnice D47 - důkazy nejsou, pochybnosti trvají [plný text článku | kategorie: Dálnice – D47 | Hospodářské noviny | Sabina Slonková | 1. 3. 2004] [tisk] Policie prověřovala i majetky lidí, kteří o zakázce rozhodovali, nic průkazného ale nenašla. Korupci také neprokázala. Zakázku na dálnici Špidlův kabinet zrušil kvůli řadě pochybení. Policie ale žádné porušení zákona neprokázala. "To já jsem Housing&Construction přivedl." Na tuto větu, kterou Jaromír Kuča, asistent bývalého premiéra Miloše Zemana, pronesl v únoru 2001 pro časopis Týden, by asi později rád zapomněl. Právě kvůli svému nespornému angažmá v přípravě podezřelé zakázky na výstavbu dálnice do Ostravy Kuča figuroval na seznamu podezřelých politiků a úředníků, jejichž aktivity kolem severomoravské autostrády policie zkoumala a vyslýchala je. Kuča byl tím člověkem, který spolu se svými dávnými známými - podnikateli z izraelské firmy Shiran, Shimonem Jacobsonem a Odedem Harelem - přesvědčil Zemana, že jejich projekt na D47 je právě to nejlepší řešení. (Jacobson s Harelem pak výlučně pro účely dálnice založili společnost Housing&Construction.) Úplatky? Neprokázalo se
Dnes však Kuča i ostatní mohou být v klidu. Policie proti nim nenašla vůbec nic. A nevypadá to, že by se něco změnilo. "Potřebujeme ještě vyslechnout právě pana Jacobsona a dalšího člověka v Izraeli, ale jinak to podstatné už je hotovo. Nenašli jsme zatím důkaz, abychom mohli někoho stíhat," uvedl státní zástupce Ladislav Letko. Ačkoli zakázka byla zjevně předražená, protikorupční jednotka neprokázala, že by v tom hrály roli úplatky. Zemanova vláda přitom uzavřela s konsorciem smlouvu, podle níž měl stát za výstavu, náklady na pětadvacetiletý provoz a generální opravu zaplatit maximálně 125 miliard korun. Nynější vláda - poté, co smlouvu předchozího kabinetu zrušila - propočetla náklady na maximálně 85 miliard korun.
"Víte, ten projekt byl pilotní a jaká bude skutečná cena dálnice, to se ukáže až za třicet let. Až bude dálnice postavena a budeme znát skutečné náklady na pětadvacet let provozu a na generální opravu," dodal Letko. O tom, že se podaří někomu prokázat úplatky, přitom policie pochybovala od začátku. "Museli bychom být u toho, když se předávaly. Prověřovali jsme i majetek lidí, kteří byli s rozhodováním o zakázce spojeni, ale nikde nic. Jeden z nich si sice žil na vysoké noze, protože má v Praze otevřený účet v jednom z luxusních hotelů, ale řekli nám, že je vždy hostem majitele a tak za ubytování a služby neplatí skoro nic. Myslet si o tom můžeme cokoli, ale důkaz prostě chybí," říká jeden z detektivů, který se podílel na vyšetřování. Skeptická byla k možnosti, že se verze úplatků prokáže, i Adriana Krnáčová, ředitelka Transparency International, která po světě monitoruje korupci: "Ze zkušeností víme, že na případy úplatkářství se přijde až s odstupem a zpravidla jen díky tomu, že někdo z té skupiny promluví." Ruská stopa? Nezájem
Zapomenuto je ale i vážné podezření ruské prokuratury, že podnikatelé ze Shiranu hodlali v Česku prát špinavé peníze. Ruská prokuratura před rokem a půl poslala do Prahy zprávu, podle níž Shiran připravil ruskou federální železnici o 24 miliónů dolarů. Ty pak byly podle závěrů z Moskvy legalizovány (čili vyprány) nejen v Ruské federaci, ale i v České republice a na Slovensku. "To jde mimo nás, je to věc Ruska. Pro vypátrání okolností, jak to bylo se zakázkou na dálnici, bylo zbytečné se těmito informacemi zabývat," poznamenal žalobce Letko. O ceně rozhodovali poradci premiéra Zemana
Policistům v pátrání příliš nepomohl ani Schlingův nástupce Milan Šimonovský. Měl sice podezření, že zakázku na dálnici provázely úplatky, neuměl to ale nijak upřesnit. Teprve po příchodu Šimonovského na ministerstvo se ale problém dálnice detailně odhalil. Ukázalo se, že se ztratila řada dokumentů, podmínky dohody byly pro stát nevýhodné a při rozhovorech o ceně za zakázku měli hlavní slovo nikoli úředníci resortu, ale poradci Miloše Zemana. "Při sjednávání podmínek existoval zájem na nestandardním postupu," zopakoval Šimonovský bez bližších detailů policistům. Byť byl Jaromír Schling později hlavním podezřelým, zpočátku nebyl celým Kučovým plánem na spolupráci se Shiranem nadšen.
Miloši Zemanovi se podařilo záměr protlačit uvnitř ČSSD především díky silné ostravské lobby (do níž patřil i Kuča) v čele s poslancem Petrem Lachnitem. A také proto, že bylo těsně před volbami. Během vyšetřování se potvrdily informace o tom, co se dělo na zasedání Zemanovy vlády, když se ministři začali ptát na cenu dálnice. "Schling ministrům oznámil sumu a někteří se začali ptát, kdo vlastně cenu vymyslel. Schling odpověděl, že on o ceně nejednal, ale domluvila se na ní firma se Zemanovými poradci. Gross se začal ptát, co to má znamenat, a premiér se ohradil, že snad nechce zpochybňovat erudici jeho poradců. Tím celá vládní debata o ceně dálnice skončila," popsal HN zasedání kabinetu jeden z jeho účastníků. Ministr Stanislav Gross k tomuto příběhu poznamenal pouze: "Nemohu to vyvrátit." Miloš Zeman nicméně při výslechu tuto verzi označil za nesmysl. Jak to bylo s dálnicí do Ostravy
září 2000: Premiér Miloš Zeman se po přímluvě svého asistenta Jaromíra Kuči sešel s izraelskými podnikateli ze Shiranu, kteří mají zájem stavět D47 jako konsorcium Housing & Construction CZ
březen 2001: Vláda přiklepla dálnici firmě H&C bez výběrového řízení
květen 2002: Ministerstvo vypovědělo smlouvu s firmou Mott MacDonald, kterou si původně najalo jako poradce na projekt D47. Firma tvrdila, že transakce je pro stát nevýhodná. Zeman a Schling slavnostně zahájili výstavbu dálnice
červen 2002: Vláda schválila smlouvu se společností H&C
listopad 2002: Nový ministr dopravy Šimonovský má podezření, že projekt provázela korupce. Policie zahajuje vyšetřování.