Dva nové jezy na Labi mají ještě šanci [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Boleslavský deník | Michal Achremenko | 1. 3. 2004] [tisk] Zdá se, že výstavba dvou jezů na dolním Labi, bez kterých není možné zajistit lepší splavnost řeky, ještě není definitivně smetena ze stolu. Ačkoliv ministerstvo životního prostředí výjimku ze zákona o ochraně přírody už jednou zamítlo, znovu se k jednání vrátí. Tentokrát bude ale resort životního prostředí podle ministra dopravy Milana Šimonovského rozhodovat na základě stanoviska vlády, která má v dubnu určit, zda je v případě jezů důležitější veřejný zájem na budování dopravní cesty, nebo na ochraně přírody. Výstavba jezů má přijít na šest miliard korun.
České plavební a vodocestné sdružení spolu se Sekcí vodní dopravy Svazu dopravy tvrdí, že kampaň proti jezům, postavená na ničení přírody, je účelová. "Realizací stavby, která po sedmi úpravách projektu představuje maximální kompromis mezi funkčností stavby a ochranou životního prostředí, bude dosaženo žádoucích přínosů," uvádí prohlášení obou institucí. Výstavba by přinesla celoroční splavnost Labe a zvýšení objemu přepravy až na trojnásobek současného stavu, větší šetrnost k životnímu prostředí a nižší přepravy v obou směrech o 137 procent. Nezajištění spotřebu energie nevyjímaje. Současně by se podařilo tuto vodní cestu propojit s německým úsekem, na kterém se tamní strana zavázala udržovat hladinu řeky na 160 centimetrech. "To by umožňovalo splavnost Labe po dobu průměrně 345 dní v roce," uvádí se v prohlášení odborníků na vodní dopravu.
Lodníci argumentují tím, že kolem Labe vede IV. transevropský dopravní koridor, ve kterém se do roku 2015 očekává nárůst přeshraniční této přepravy by podle nich odsunulo Česko mezi země druhé kategorie. To je jeden z argumentů, kvůli kterému se vláda má znovu touto otázkou zabývat. Naopak pokud Labe nebude splavněno, dosáhne podle prohlášení přepravní kapacita na tomto směru svého stropu. "Kapacita železniční dopravy je vyčerpána, a proto dojde k výraznému nárůstu silniční dopravy až na hranici kolapsu," tvrdí plavební odborníci. S tím ovšem nesouhlasí České dráhy. "Trať je vytížena jen na 75 procent a umožňuje zavedení dalších 50 tras vlaků," řekl Petr Šťáhlavský, mluvčí drah. "Jelikož je trať vedena po rovině, může jeden vlak dopravit až 2600 tun nákladu, takže při jejím plném využití lze denně teoreticky přepravit o 100 tisíc tun nákladu více než nyní," uvedl Šťáhlavský. Přispěje k tomu podle něj také vstup do Evropské unie, kdy dojde ke zjednodušení předávání vlaků na hranicích.