Dopravní síť braní obchodu [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dopravní politika – svět | Moderní obchod | ek | 2. 3. 2004] [tisk] Vážný nedostatek finančních zdrojů a nedostatečná koordinace brání rozvoji kvalitní dopravní infrastruktury v Evropské unii (EU), tvrdí zpráva PricewaterhouseCoopers nazvaná "Celoevropská dopravní síť - od ideálů k realitě". Zpráva dokládá, že problémy při synchronizaci investic mezi sousedícími zeměmi a chybějící finance ve výši mnoha miliard eur brání výstavbě potřebných dálnic, železnic a dalších dopravních projektů. Evropská komise (EK) zdůraznila význam kvalitní dopravní sítě stanovením 29 prioritních projektů v rámci Celoevropské dopravní sítě. Dopravní sítě v České republice se týkají tři prioritní projekty: železniční spoj z Atén do Drážďan: zavedení evropského železničního signalizačního a řídícího systému a elektrifikace železnice z Brna do Norimberku; železniční spoj z Gdaňsku do Vídně: modernizace železnice z Katovic do Břeclavi; dálnice z Gdaňsku do Vídně: modernizace dálnice z Katovic do Brna a nová dálnice z Brna do Vídně. "Všechny tyto projekty jsou klíčové pro růst českého zahraničních obchodu a pro udržení a posílení schopnosti ČR přilákat zahraniční investice. Díky geografické poloze má navíc Česko příležitost stát se evropským logistickým centrem mnoha nadnárodních společností. To ale nepůjde bez kvalitní dopravní infrastruktury," soudí Miroslav Singer, Finanční a kapitálové poradenství, PricewaterhouseCoopers.
Na realizaci prioritních projektů je podle stávajících odhadů potřeba do roku 2020 vynaložit 235 mld. eur, což odpovídá zhruba 0,16 % celkového HDP zemí EU. Ze zkušenosti lze očekávat, že tyto náklady mohou být ještě vyšší. Rozpočet EU na období 2001-2006 však počítá jenom s 4,2 mld. eur. Přestože některé země a regiony mohou využít finance z Kohezního fondu a Strukturálních fondů EU, Evropské investiční banky a veřejných rozpočtů, značná část prostředků stále chybí. EU v současnosti poskytuje na projekty ze všech svých zdrojů zhruba 2,5 mld. eur ročně a odhadovaná výše každoročních investic z rozpočtů jednotlivých států je zhruba 16 mld. eur. Realizace projektů by za těchto podmínek mohla trvat až třicet let. Je proto nutné, aby projekty spolufinancovaly i soukromé subjekty, např. prostřednictvím tzv. partnerství veřejného a soukromého sektoru.