Dopravní nehoda se loni stala každé tři minuty [plný text článku | kategorie: Nehody – ČR | Lidové noviny | Lukáš Vrkoč | 3. 3. 2004] [tisk] Co zastaví znovu rostoucí počet dopravních nehod? Kdy přestanou lidé na silnicích umírat? To jsou dotazy, na které nezná odpověď nikdo. Ani policisté, kteří po letech, kdy se nehodovost snižovala, opět stále častěji dojíždějí k tragédiím. Počet nehod nepřibrzdil ani minulý rok. Dohromady bylo za minulý rok Policii České republiky nahlášeno téměř 196 tisíc nehod, při nichž přišlo o život 1319 lidí. Přes pět tisíc osob bylo zraněno těžce a dalších třicet tisíc pak lehce. Všechna čísla, s výjimkou vážně zraněných, znamenají nárůst oproti roku 2002, kdy se stalo například o 5133 dopravních karambolů méně. Rozdíl oproti letům dřívějším je pak ještě znatelnější. Například v roce 2001 bourali řidiči na českých silnicích 185tisíckrát. Zemřelo 1219 lidí. To ale ještě vše nasvědčovalo snižujícímu se počtu nehod. Závěr minulého tisíciletí byl totiž co do počtu bouraček i úmrtí rekordní. Rok 1998 přinesl první překonání dvou set deseti tisíc dopravních nehod. K tomu je nutno přičíst 1204 mrtvých. Ještě "pestřejší" byl ovšem letopočet následující, kdy nahlásilo bouračku přes 225 tisíc hříšníků. Také počet osob, kterým se staly nehody osudné, nebyl zrovna nízký. Více mrtvých na silnici zaznamenali policisté v polovině devadesátých let. Roky 2000 a 2001 přinesly vcelku rapidní pokles, avšak v posledních dvou letech už jsou fakta včetně hmotných škod znovu horší. I zvířata působí neštěstí
Nejčastějšími hříšníky jsou samozřejmě řidiči motorových vozidel, kteří zavinili 92,2 procenta dopravních nehod. Druhé místo "vybojovala" lesní či domácí zvířata, která mají na svědomí 3,8 procenta bouraček. Nad jedno procento z celkového počtu se vyšplhali ještě řidiči nemotorových vozidel a vyrovnali jej i chodci, kteří dostali přednost na přechodech. Z motoristů se na nehodách nejvíce podíleli řidiči jedoucí vozidlem s obsahem motoru 1,1 až 1,4 litru, a to skoro polovinou (43,65 %). O dvanáct procent havárií méně zavinili zástupci druhé nejvíce frekventované kategorie vozů od 1,5 do 1,9 litru. Téměř třetinu nehod způsobili řidiči jezdící vozidlem z let výroby 1995 1999. Šoféři jedoucí pod vlivem alkoholu nezvládli svůj vůz a nabourali v necelých pěti procentech případů. Pro zajímavost, cizinci (anebo Češi s vozem registrovaným mimo území republiky) zapříčinili 3,1 procenta bouraček. Škoda téměř deset miliard
Když už jde o řidiče samé a příčiny jejich selhání, tak si s osudem zahrávají zejména nesprávným způsobem jízdy (64,6 %). O náhodu či nepřízeň osudu tedy rozhodně nejde. Pod hranicí dvaceti procent jsou účastníci silničního provozu, kteří nedali přednost v jízdě, a také ti, co jeli nepřiměřenou rychlostí. Právě ti zavinili největší počet úmrtí, a to hned 42,2 procenta. Policie ČR má k dispozici i zajímavé statistiky dopravních nehod. Například 15. 12. 2003 je datem, kdy bylo nahlášeno 1333 havárií. Na sobotu 8. března si pak zřejmě vzpomene celý národ. Při nehodě autobusu zahynulo 19 lidí a když k nim přibyl ještě jeden další člověk, zrodil se nejvyšší počet usmrcených osob za jeden den v roce 2003. Celkově nejčernějším dnem byl pátek, z měsíců pak prosinec. Nejméně bouraček se paradoxně stalo v březnu. Pokud jde o hmotné škody, které byly nehodami loni způsobeny, ze statistik vyšlo rekordní číslo 9 334 270 000 korun. To je pro srovnání o půl miliardy více než v roce předchozím a o více než sto procent vyšší číslo oproti roku 1994! Nebezpečnost na českých silnicích podtrhuje i skutečnost, že v průměru každé necelé 3 minuty byla Policii ČR nahlášena nehoda, každých 17 minut byl při nehodě lehce zraněn člověk a každých 100 minut těžce. V průměru každou 6,6 hodinu zemřel při nehodě člověk. Každá hodina pak znamenala škodu přesahující milion korun. To si ale nebezpečný řidič v ČR neuvědomí.