Doubrava dumá, zda má ekolog mozkové závity [plný text článku | kategorie: Dálnice – D8, Děti Země | Ústecký deník | Tomáš Prchal | 3. 3. 2004] [tisk] Pokud Děti Země z Brna protestují proti dálnici D8 kvůli chráněným druhům živočichů v Krušných horách jako je rys ostrovid, musím přemýšlet, jestli mají mozkové závity. A pokud ano, jestli jsou na správném místě. V rámci otevření infostřediska o dálnici D8 na trmickém zámku to včera řekl senátor Jaroslav Doubrava. "Něco tak hloupého člověk totiž slyší opravdu málokdy. Ekonomický přínos dálnice D8 je obrovský, navíc jde o ekologickou stavbu. Když jede cizinec od německé hranice přes Ústí do Prahy, musí tolikrát zastavit a rozjet se, že přitom jeho vůz vychrlí enormní množství škodlivin. A to nemluvím o kamionech na E55 v Krušných horách," řekl Jaroslav Doubrava. Trmický starosta Oto Neubauer řadu let zastává názor, že dálnice je pro existenci tohoto regionu nezbytná po všech stránkách. "Jde i o snížení počtu nezaměstnaných, bez dálnice sem nedostaneme investory a výrobní závody. Ti bezpodmínečně požadují bezproblémovou dopravní cestu, kterou je dálnice," řekl starosta. Hejtman Jiří Šulc řekl, že financování dostavby D8 navíc není finančně zajištěné. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR se Státním fondem dopravní infrastruktury již podle něj nemají finance na pokračování stavby. "Ministerstvo dopravy by mělo přes resort financí předložit do vlády zákon o úvěru, protože Česku nezbývá nic jiného, než si půjčit peníze od Evropské investiční banky. A než zákon projde sněmovnou, Senátem a podepíše ho prezident, peníze letos asi nebudou," řekl hejtman.
Připomněl, že úsek D8 od Lovosic ke hranici je jednou z nejdražších silnic v Evropě kvůli konfiguraci terénu, ale i ke vztahu k životnímu prostředí. "Zpožďování prací na dostavbě je, ve vztahu k nejvyšší nezaměstnanosti kraje v rámci celého Česka, hanebné," tvrdí hejtman. Šéf ŘSD Petr Laušman doufá, že zpožděný úvěr Evropské investiční banky stavbu nezdrží. "Jednáme se Státním fondem dopravní infrastruktury, jak nedostatek peněz překlenout. S penězi z úvěru počítáme v říjnu," řekl. Peníze na vznik trmického infocentra o dálnici D8 jsou podle něj zahrnuty v režijních nákladech dálnice. "Daňoví poplatníci tedy neplatili nic. Smyslem centra je informovat o tom, jaký je aktuální stav na D8, kudy dálnice prochází či jak narušuje životní prostředí," řekl ředitel. Další obdobná centra by měla být otevřena pro pražský okruh a pro dálnici D11. V souvislosti se stavbou dálnice v Českém středohoří je již vydáno pravomocné územní rozhodnutí. "Nyní jednáme o pozemcích a dokumentaci pro stavební povolení. Předpokládám, že odpor proti stavbě bude asi trvat," dodal Petr Laušman. Zdražení obědů se nemusejí obávat ani malí strávníci ve školní jídelně při ZŠ České mládeže.