Ministři chtějí jezy i dálnici [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Ústecký deník | Vladimír Škaloud a Artur Janoušek | 3. 3. 2004] [tisk] Na splavnění Labe i dálnici D8 se shodli na jednání s ústeckým krajským výkonným výborem ČSSD tři členové vlády. Zatímco ministr průmyslu a obchodu Milan Urban bezvýhradně podporuje návrh ministerstva dopravy na výstavbu dvou plavebních stupňů v Malém Březně a Prostředním Žlebu, jeho kolegové jsou opatrnější. Čím budou jezy dražší, tím méně bude na silnice
"Musím prosazovat co nejlevnější variantu. Sedm miliard je moc," poukázal šéf rezortu financí Bohuslav Sobotka na obrovský deficit ve státní pokladně. "Jsem pro splavnění, ale přikláním se k hledání úspornějšího řešení," přidal se ministr vnitra Stanislav Gross. "Čím nákladnější bude výstavba jezů, tím méně peněz potom může mít kraj na další investice do infrastruktury," upozornil Sobotka. Regionální pohled na problematiku výstavby dvou jezů, které mají výrazně zvýšit využitelnost Labe pro lodní dopravu, je odlišný. "Takové názory odmítám. Vodní dopravu bereme jako segment národního hospodářství, který je důležitý pro celou republiku," řekl náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Foldyna. Proti stavbě jezů bojují ekologové. Podle nich je to zbytečná stavba, která zlikviduje poslední nejméně dotčený úsek českých řek. "Jezy změní charakter řeky, čímž přijdeme o značné přírodní bohatství. Navíc se nevyplatí, jsou to vyhozené peníze," uvedl ředitel Přátel přírody Marian Páleník. Vybudování jezů je do značné míry závislé na schválení navrhované novely zákona o ochraně přírody a krajiny v tom smyslu, že o výjimkách by rozhodovala celá vláda a ne pouze ministerstvo životního prostředí."Obrátili jsme se na poslance ČSSD za náš kraj, aby tyto pozměňovací návrhy podpořili," řekl Foldyna. "Pokud bude zákon legislativně v pořádku, zvednu pro něj ruku," prohlásil Sobotka. Dopad vodních děl posuzuje v současné době mezirezortní komise složená ze zástupců ministerstev dopravy a životního prostředí. S penězi pro dálnici již není problém
Dokončení dálnice D8, budoucí páteře dopravního systému Ústeckého kraje, však s případnou výstavbou jezů nesouvisí. "Vláda se již o dálnici D8 rozhodla a nemá problém s jejím financováním," uvedl Gross. "Jedná se o strategický zájem, který bude financován úvěrem od Evropské investiční banky," připomněl Sobotka s tím, že vláda připravila návrh zákona o půjčce. "Dálnice pro nás má zásadní význam," přidal Foldyna. I proti výstavbě dálnice protestují ekologická hnutí. Znamenala by podle nich přílišný zásah do zdejšího ekosystému, zejména při průchodu Českým středohořím a Krušnými horami. Triangle získá investora srovnatelného s Hyundai
Zájmem kraje je i výstavba rychlostní silnice ze Žatce na hraniční přechod Hora Svatého Šebestiána. Ta by měla oživit průmyslovou zónu Triangle v místě bývalého vojenského letiště. "Infrastruktura je velice důležitá," poznamenal Urban. "Určitě tam přijde firma srovnatelná objemem investic i vytvořením pracovních míst se společností Hyundai," nastínil ministr průmyslu. "Tím však nepotvrzuji ani nevyvracím, že se také bude jednat o investora z automobilového průmyslu," uvedl. Jihokorejská automobilka, která původně zamýšlela investovat právě na Lounsku, postaví první evropský závod své dceřiné společnosti Kia za 700 milionů eur na Slovensku nedaleko Žiliny. O čem jednali členové vlády na severu Čech
* ministři Milan Urban, Bohuslav Sobotka a Stanislav Gross podporují splavnění dolního toku Labe
* prioritou je dostavba dálnice D8
* do žatecké průmyslové zóny Triangle přijde silný investor srovnatelný s automobilkou Hyundai