Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

PRAHA: CO SI POČÍT S INVAZÍ AUT?
[plný text článku | kategorie: Vliv dopravy ve městech – ČR | Reflex | Eva Hauserová | 4. 3. 2004] [tisk]
Od roku 1990 vzrostl automobilový provoz v pražských ulicích asi dvaapůlkrát. Na hlavních tazích se vytvářejí pomalu popojíždějící kolony, najít místo k zaparkování je skoro zázrak. Ovzduší v pražské kotlině je dnes horší než v severních Čechách nebo na Ostravsku. Je to všechno nezbytná daň rozvoji hlavního města? Máme naději na změnu? Plánují se nějaké způsoby, jak automobilový provoz odklonit, zrychlit, zklidnit nebo omezit? Před rokem se razantně pustili do regulace automobilové dopravy v Londýně. Pro vjezd do centra zavedli mýtné a podle zprávy časopisu New Scientist to byl jednoznačný úspěch. Každodenně vjíždí do centra Londýna o 50 000 aut méně, po necelém roce nastal trvalý pokles dopravy o šestnáct procent, díky tomu ubyly zácpy a autobusy hromadné dopravy konečně jezdí na čas. K zavedení mýtného se téměř jistě chystá Stockholm, do budoucna o něm uvažují třeba v Lisabonu, Paříži, Miláně nebo v New Yorku.
A CO PRAHA?
Pražský radní Radovan Šteiner, jenž odpovídá za dopravu, myšlenku mýtného odmítá. Rozhodnutí londýnského starosty Kena Livingstona kritizuje s tím, že omezování řidičů není správná cesta. Tvrdí, že v Londýně by podle pražského vzoru raději měli zvýšit dotace na hromadnou dopravu a zlevnit jízdenky. Kdo se občas baví s cizinci, ví, že bývají z pražské hromadné dopravy u vytržení. Je to levné, poměrně spolehlivé, s krátkými intervaly, mimo špičky občas dokonce i pohodlné ... co chtít víc? Ale proč se tedy počet lidí jezdících po Praze auty zvyšuje víc než počet lidí využívajících hromadnou dopravu (roste totiž obojí)? Proč řidiči, místo aby se nervovali v zácpách, nenechají auto doma nebo na záchytném parkovišti? Důvodem by mohlo být, že vedení hlavního města Prahy v současnosti rezignuje na snahu nabízet řidičům opravdu reálnou alternativu jízdy autem. Tak například záchytná parkoviště najdete jen u stanic metra nejvzdálenějších od centra, což přirozeně vyhovuje jen zlomku řidičů - těm, kteří do Prahy dojíždějí z venkova. Kdo ale jede z jednoho konce Prahy na druhý nebo míří z okraje do centra, auta se nevzdá. Navíc počet míst na P+R (park and ride) parkovištích je asi 2000, zatímco například po severojižní magistrále projíždí denně kolem 100 000 vozů.
Dokud nebudou parkoviště poskytovat desetitisíce míst, půjde jen o příslovečné plivnutí do moře. Koncepce pražského zastupitelstva zní: nejprve dostavíme městský okruh a pak se uvidí. Možná pak začneme automobily i regulovat. Objevují se také úvahy, že peníze na dostavbu městského okruhu by se daly zčásti uhradit právě zpoplatněním aut vjíždějících do centra, a to buď zavedením mýtného, zpoplatněním některé už hotové části okruhu, anebo zavedením "pražských známek", jakési obdoby dálničních známek. Ještě upřesníme, co je to městský okruh. Jde o prstenec kapacitních silnic a tunelů, objímající centrum, po němž mají auta svištět bez překážek. Otázka ovšem zní: neucpe se i městský okruh okamžitě přebytkem aut? A druhá: městský okruh se má podle optimistických prognóz dobudovat tak v roce 2010. Co bude do té doby?
POMŮŽE MĚSTSKÝ OKRUH?
Praha bude mít kromě městského okruhu ještě vnější okruh, po kterém by řidiči správně měli město objíždět. Ale nedají se zlákat, aby si krátili cestu po šikovnějším městském okruhu? Ekologičtí aktivisté upozorňují na známý jev: Jakmile se někde vytvoří prostor pro auta, ihned se zaplní. Potvrzuje to britská studie, kterou u nás vydalo Centrum pro dopravu a energetiku. "Každá nová silnice má potenciál přitahovat silniční dopravu a zvyšovat po ní poptávku," říká se v jejím résumé ."Naopak je maximálně vhodné využívat úmyslného omezování silniční kapacity pro individuální automobilovou dopravu." Pokud tedy zůstane městský okruh nezpoplatněný, pravděpodobně ho zahltí auta a je otázka, jestli se díky němu jízdy přes Prahu zrychlí. Jeho dostavbě už evidentně nic nezabrání - kdyby se totiž nezačal stavět, znamenalo by to jít cestou důrazného omezování aut a to je příliš "radikálně zelená" vize.
Podobná, jakou ve své petici navrhuje Strana pro otevřenou společnost. Žádá v ní uspořádání referenda o omezení automobilové dopravy na severojižní magistrále, jež prochází samotným srdcem města, a to "ve formě zpoplatnění nebo jiného omezení vjezdu a zároveň vyhrazení pruhu pro linkové autobusy a vozidla s právem přednostní jízdy, nezávisle na stavbách jiných silničních komunikací", to znamená městského okruhu. Omezení má nastat v takové míře, aby intenzita provozu osobních automobilů na magistrále poklesla aspoň o čtyřicet procent. Tedy náběh k restrikcím, jaké v Praze pro auta platily po předloňských povodních. A co kdybychom městský okruh zpoplatnili? Pak je tu možnost, že šetřiví řidiči začnou raději jezdit vedlejšími ulicemi a situace se ještě zhorší. Dělat podobné prognózy je ovšem obtížné, dokonce ani v Londýně netušili, jak experiment s mýtným dopadne.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu