Sdružení varují: Nejezděte autem po městě [plný text článku | kategorie: Vliv dopravy ve městech – ČR, Emise | MF Dnes | Petr Sehnoutka | 5. 3. 2004] [tisk] Zplodiny nejvíce ohrožují Prahu 1, 5 a 10. Každý den najedou Pražané včetně těch nejmenších kojenců po městě v osobním autě 14 kilometrů. Přitom ani nemusí žádné auto mít. O tuto statistiku se postarají statisíce aut, která denně v průměru ujedou ulicemi města 22 kilometrů, vyprodukují desítky nejrůznějších nebezpečných zplodin, čímž Prahu zařazují na pozici nejznečištěnějšího regionu celé republiky. Kvůli vážné situaci svolali zástupci občanských sdružení v rámci projektu Pražské ovzduší - věc společná na včerejšek veřejnou besedu, na které se měli lidé vyjádřit k tomuto palčivému tématu. V konferenčním sále domu na Novotného lávce se však včera sešla jen malá skupinka lidí. Škodí i stojící auta
Pražanům však neškodí jen oblasti se silným provozem aut, kam se řadí například Praha 1, 2, 5, 8 a 10. Podle Miroslav Šuta, který pracuje v oboru toxikologie a farmakologie, jsou nebezpečné i oblasti velkých sídlištních parkovišť, garáží a benzinových pump. “Kromě již známých škodlivin ohrožuje Pražany přízemní ozon a oxid uhelnatý, který se vyskytuje na křižovatkách, v podzemních garážích a parkovištích,” sdělil Šuta. Dodal, že mezi šesti nejznečištěnějšími lokalitami v republice těmito zplodinami je pět pražských. “Málokdo si však uvědomuje, že kromě lokalit zatížených dopravou jsou nebezpečná i sídlištní parkoviště. V benzinech jsou totiž karcinogenní látky, které se vypařují z auta, i když zrovna nejede,” popsal Šuta. Auta ustoupí kolům
Diskuse měla zkusit nalézt i východisko pro hlavní město, které se bude muset po vstupu do Evropské unie vypořádat nejen se stále vzrůstajícím provozem v ulicích, ale i se zpřísněnými limity škodlivin. Podle statistik Ústavu dopravního inženýrství cestuje po Praze v jednom autě průměrně 1,42 osoby. “Přitom v západních městech je průměrná obsazenost výrazně vyšší. Praha by také měla po vzoru západních měst upřednostnit hromadnou dopravu,” řekl Petr Šmíd z projektu Doprava pro 21. století. Podle něho není pro dnes ucpanou Prahu řešením rozšiřovat stávající a stavět nové silnice. “To se již několika městům nevyplatilo. Vznikne zde potom takzvaná dopravní indukce, protože zvýšená kapacita silnic vyvolává ještě větší růst dopravy podle hesla Kdo seje silnice, sklízí auta,” Šmíd. Jako další možnost vyřešení problému přehlcené dopravy vidí na příkladu rakouské Vídně, která na začátku devadesátých let začala hromadně označovat trasy pro cyklisty. V Praze však cestování na kole příliš populární není, jezdí jen čtyři procenta Pražanů. “Dopravní indukce platí i naopak. Zlepšení podmínek pro cyklisty vede i ke zvýšení počtu lidí používajících jízdní kolo,” doufá Šmíd.