Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Vyšší DPH zpomalí stavbu dálnic
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR | Právo | Jiří Novotný | 8. 3. 2004] [tisk]
Přesunutí daně z přidané hodnoty (DPH) na stavební práce z dosavadní pětiprocentní do devatenáctiprocentní sazby, k němuž má dojít od letošního 1. května, ještě více zpomalí rozvoj dálniční sítě České republiky. Právu to v pátek potvrdila tisková mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. "Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) by letos přišel kvůli zvýšení DPH o 4,1 miliardy korun a v roce 2005 o 7,2 miliardy. Podle našich odhadů to bude znamenat zpomalení plánované výstavby dálnic o čtrnáct procent," uvedla Roubcová. Ministr dopravy Milan Šimonovský chce proto jednat s ministrem financí Bohuslavem Sobotkou o možnosti vrátit po odvedení DPH tyto miliardy zpět do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, z něhož je výstavba dálnic financována. Předseda SFDI Pavel Švagr v minulém týdnu o problému informoval hospodářský výbor Poslanecké sněmovny. "Doufám, že se to podaří vyřešit, protože dálnice jsou naší prioritou," řekl Právu Švagr. <BR>
<B>Vládní program už nelze splnit</B><BR>
V naší republice je v současné době zhruba 800 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. Podle programu, schváleného už vládou Miloše Zemana, by se tato síť měla do konce roku 2010 rozšířit na 1800 kilometrů. Už dnes je ovšem jasné, že se to do zmíněného termínu nestihne. Ředitelství silnic a dálnic i Fond dopravy se proto soustřeďují na prioritní dálniční tahy, jejichž urychlené dokončení od ČR požaduje Evropská unie. Mají se totiž stát součástí transevropských magistrál. Na pozemní komunikace má SFDI ze svého 44miliardového rozpočtu pro letošek vyhrazeno celkem 27,5 miliardy korun. Z toho 1,3 miliardy je určeno na budování úseku Vyškov-Mořice dálnice D1. S částkou půl miliardy korun fond počítá na stavbu dálnice D3 (Praha-Tábor-České Budějovice), 870 miliónů Kč půjde na dokončování obchvatu Plzně a 760 miliónů na dálnici D8 (Praha-Ústí nad Labem-hraniční přechod Krásný Les). <BR>
<B>Chyběly by peníze na 45 kilometrů</B><BR>
Po dlouhých letech se také konečně obnovila výstavba dálnice D11 z Prahy přes Hradec Králové na hranice s Polskem. Na tu má Fond dopravy věnovat 1,4 miliardy Kč. Na dotaz Práva, jak to bude s dálnicí D47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín), Švagr odpověděl: "Letos se pro ni počítá s pěti miliardami korun. Nikoli ovšem z našeho fondu, ale z rozpočtové kapitoly ministerstva dopravy. Podle mne je to částka dostatečná." Pokud se ale Šimonovský se Sobotkou o řešení problému s DPH nedohodne, bude nutné zahájení některých prioritních akcí odložit. Vždyť náklady na kilometr nové dálnice se pohybují v průměru kolem 250 miliónů korun. Za 11,3 miliardy, o něž má SFDI kvůli vyšší DPH letos a v příštím roce celkem přijít, by se tedy postavilo přes 45 kilometrů dálničních vozovek.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu