Nezničíme přírodu, brání se vodohospodáři v regionu [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Deník Litoměřicka | Petr Weikert | 9. 3. 2004] [tisk] Stále vzdálenější je představa vodohospodářů o výstavbě jezů na Labi, která má zajistit splavnost řeky od Ústí ke státní hranici. Poslední ranou pro ně bylo schválení programu Natura 2000, který řeku i s okolím zahrnuje do evropsky cenných lokalit. Podle vodohospodářů ale splavnění vodní cesty také pomůže ekologii a pomůže odstranit kamionovou dopravu ze severu Čech. "Ve směru Labe jsou přepravovány tři miliony tun zboží ekologicky nevhodnou kamionovou dopravou. Program EU předpokládá, že v tomto směr se v roce 2010 přepraví o padesát procent více zboží a z toho po Labi je předpokládaný nárůst oproti současnému stavu o 270 procent," uvedl ředitel závodu Dolní Labe, Povodí Labe Jindřich Zídek. Výzkumnými ústavy EU je také prokázáno, že investiční prostředky vložené do vodní dopravy vykazují obecně 1,5 krát výhodnější efektivnost než železnice a 7,5krát více, než silniční doprava. Převedení přepravy jednoho milionu tun zboží z Labe vyžaduje navíc odbavení 40 tisíc kamionů přes silniční hraniční přechody, nebo protažení 21 tisíc železničních těžkotonážních vagónů. Stavba jezů podle projektu MDS 99 má probíhat ve dvou etapách, z nichž první má stát 2 269 000 tisíc korun a druhá 3 943 043 tisíc korun. "Jedná se o ekologické a pro plavbu silně kompromisní řešení. Vzdutí dvou jezů se výrazně zkrátilo a nezasahuje do ekologicky cenných lokalit. Přirozený způsob kolísání řeky zůstane stejný v 67 procentech z celkové délky úseku," uvedl Jindřich Zídek. Projekt MDS je podle něj výhodný také proto, že nezvyšuje hladinu při průchodu povodní. Podle vodohospodářů jsou také některá tvrzení ekologických organizací prokazatelně nepravdivá. "Například neseriózní je tvrzení, že práce na německé straně Labe byly zastaveny. Byly pouze pozastaveny po povodních v roce 2002 do provedení výzkumu, zda tyto stavby nemají vliv na průchod povodně. Letos by měly být práce obnoveny," uzavřel ředitel.