Razicí stroje se zakously do Valíku [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | MF Dnes | Jaroslav Nedvěd | 10. 3. 2004] [tisk] Stavba, jež zkompletuje obchvat Plzně, vzniká po částech. Důvodem je drolící se zemina. Razicí stroje začaly již ve vrchu Valík u Štěnovic hloubit zhruba čtyři sta metrů dlouhý tunel, kterým povede dálniční obchvat Plzně. Právě tunel představuje nejnáročnější část budování autostrády kolem Plzně. Teprve, až bude koncem roku 2006 tunel hotov, bude možné otevřít kompletní obchvat. “S ražbou tunelu se začalo prakticky až nyní, protože přes zimu jsme portál tunelu museli zabezpečit. Použili jsme k tomu speciální piloty, aby dělníkům zemina a kameny nepadaly na hlavu,” uvedl mluvčí Metrostavu František Polák. Kvůli horninám ve Valíku, které se drolí a nedrží pohromadě, je nutné budovat tunel po malých částech. “Technicky to zvládnout lze, ale stojí to víc času,” sdělil František Polák. Koordinátor výstavby obchvatu Petr Otásek řekl, že na začátku dubna bude do Valíku uložena soška svaté Barborky, patronky tunelářů. “V současné době se začala budovat také lávka, která přemostí dálnici mezi hradem Radyní a plzeňskou čtvrtí Černice. Lávka by měla být dokončena v létě,” informoval Otásek. Stavební firmy se v současné době snaží maximálně zrychlit stavbu druhé poloviny dálnice mezi Černicemi a Ejpovicemi. Řidiči tak mají naději, že už letos po prázdninách budou moci využívat v úseku všechny čtyři jízdní pruhy a skončí dosavadní praxe, kdy mezi Ejpovicemi a Černicemi auta v každém směru využívají pouze jeden pruh. Část obchvatu mezi Ejpovicemi a Černicemi měla být podle původních plánů hotova až na konci roku. Šéfové stavebních firem, které obchvat budují, se však nedávno dohodli, že výstavbu urychlí. “Pokud bude normální počasí, bude úsek hotov na konci července. Pak bude záležet jen na tom, kdy úředníci dají souhlas,” sdělil Otásek. “V srpnu nebo v září se to spustí. I přes tohle urychlení oficiální smluvní termín dokončení úseku zůstává 31. prosinec,” konstatovala Marie Nádvorníková z Ředitelství silnic a dálnic.