Dálniční zákon zhorší podmínky [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR, Rychlostní silnice – R43 | Haló noviny | Václav Žalud | 11. 3. 2004] [tisk] Nad návrhem zákona zejména sociálnědemokratických poslanců k výstavbě silnic a rychlostních silnic v ČR se pozastavil člen komise dopravy Rady města Brna Lubomír Mlejnek (KSČM). »Po jeho prostudování jsem dospěl k názoru, že návrh zákona hodlá zavést do těchto staveb horší podmínky, než zde platily do roku 1989,« prohlásil. Konstatoval, že návrh taxativně vyjmenovává síť dálnic a rychlostních komunikací ke stavbě nebo k jejich dokončení. A to včetně kontroverzní R43 s napojením na dálnici D1 u Troubska u Brna a s vedením její trasy ve směru Kuřim-Moravská Třebová. »Zásadní ale je, že návrh zákona zkracuje projednávané lhůty dosavadního stavebního zákona na polovinu, v některých případech ze 130 na 15 dnů. Připomínky zelených iniciativ k oddalování výdeje stavebního rozhodnutí budou podle chystané novinky brány na zřetel pouze v prvním kole projednávání po zveřejnění záměru dopravní stavby. V dalších kolech připomínky odpůrců nebudou do jednání připuštěny. Vyjmenované stavby dálnic a rychlostních komunikací se mají podle nového zákona považovat za stavby ve veřejném zájmu s možností vyvlastnit pozemky nebo stavby v území stavební trasy. A to do 30 dnů poté, když se stavebník s vlastníkem nemovitosti nedohodne na jejím výkupu,« uvedl Mlejnek.