Budou Brňané hlasovat o nádraží? [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno | MF Dnes | Andrea Pavelková | 12. 3. 2004] [tisk] Strana zelených začíná sbírat podpisy, chce první obecní referendum v historii města. Odsun brněnského hlavního železničního nádraží z centra města zhruba o osm set metrů jižněji k autobusovému nádraží by se mohl stát prvním případem, o němž budou Brňané rozhodovat v referendu. Jeho konání chtějí prosadit členové a příznivci Strany zelených. "Přestože se o tomto gigantickém projektu hovoří mezi brněnskými zastupiteli již rok a půl, nemají podle nás brněnští občané o něm dostatek informací. Odsun nádraží je přitom věc, kterou podle našeho názoru nemohou rozhodnout politici zvolení na čtyřleté volební období. Života občanů města se dotkne na mnohem delší období, a tak je logické, že by si o něm měli rozhodnout sami," míní zmocněnkyně přípravného výboru referenda, starostka brněnské městské části Nový Lískovec Jana Drápalová, která je zároveň také brněnskou zastupitelkou za Stranu zelených. K tomu, aby se mohlo referendum uskutečnit, musí přípravný výbor sesbírat kolem dvaceti tisíc podpisů brněnských voličů na připravovanou petici. Tu pak předloží brněnskému zastupitelstvu.
"V otázce, kterou chceme v referendu prosadit, budou voliči odpovídat na to, zda chtějí revitalizaci stávajícího nádraží v jeho současné poloze. Voliči tak budou mít možnost odpovědět na otázku ano, či ne. A pokud řekne jedenapadesát procent z nich, že ano, mělo by město jejich odpověď respektovat a nádraží neodsouvat," vysvětlila Drápalová. A co na konání případného prvního brněnského referenda říkají radní, kteří odsun naplánovali? Nakloněni mu rozhodně nejsou. "Je to zdržení celého projektu, který už byl oddiskutován odborníky i širokou veřejností a potvrdil odsun nádraží. Nechceme brát občanům možnost se v referendu vyjádřit. Jeho konání ovšem bude muset schvalovat zastupitelstvo," uvedl náměstek brněnského primátora Petr Zbytek, který je odpovědný za investice. Podle Petra Zbytka už město vyčlenilo na projekty související s odsunem nádraží peníze. Jen na letošní rok se jedná o osmačtyřicet milionů korun. "Zaplatíme za ně zpracování investičního záměru, či spíše toho, jaké stavby by měly v okolí přesunutého nádraží vzniknout, dále je použijeme na zaplacení změn územního plánu, na vyhlášení architektonické soutěže na nové nádraží a další věcí," doplnil Petr Zbytek. Referendum
Aby se mohlo uskutečnit, musí jeho navrhovatelé ve městě nad 200 tisíc obyvatel sebrat šest procent podpisů oprávněných voličů. Aby bylo platné, musí se ho zúčastnit více než 50 procent oprávněných voličů.