Doprava na Plzeňsku podraží [plný text článku | kategorie: Veřejná regionální doprava – ČR | Právo | Ivan Blažek | 12. 3. 2004] [tisk] Po zvýšení cen jízdného MHD v krajské metropoli dochází teď i na její široké okolí. Se zvýšením cen musí od prvního dubna počítat cestující, kteří využívají takzvanou vnější zónu Integrované dopravy Plzeňska. Ta zahrnuje téměř čtyřicet obcí ve zhruba dvacetikilometrovém okruhu kolem krajského města. Pro lidi, kteří dojíždějí do Plzně z venkova za prací, je to během několika měsíců už druhá rána. Od ledna totiž radikálně podražilo jízdné ve vnitřní zóně, tedy v samotné západočeské metropoli a jejím nejbližším okolí. Měsíční předplatné (jiný typ zatím neexistuje) pro vnější pás podraží skoro o třináct procent. "Cena se zvýší z 350 na 400 korun, u slevových kupónů ze 175 na 200 korun," řekla Právu Zdeňka Kmochová ze společnosti Plzeňský holding, která integrovanou dopravu zajišťuje. "Důvodem jsou stoupající náklady dopravců, způsobené mimo jiné změnami daně z přidané hodnoty," dodala na vysvětlenou. Bude to rána, anebo výhoda?
Člověk využívající měsíční kupóny pro vnější i vnitřní pásmo tak od dubna zaplatí 750 korun, ještě v prosinci to bylo o 130 korun méně. "Do Plzně dojíždí pravidelně za prací nejméně polovina našich obyvatel. Bude to pro ně rána," reagoval starosta Dobřan Jaroslav Sýkora (nez.). Jeho rokycanský kolega Jan Baloun (ODS) se vyjádřil obdobně: "Každé zdražení je nepříjemné. Jaké dopady to bude na lidi mít, ale teprve uvidíme." Podle Kmochové však integrovaný systém zůstává i po zdražení podstatně výhodnější než běžné jízdné. "Rozdíl může být skoro dvojnásobný. Třeba dvacet jízd autobusem z Plas do Plzně a zpět přijde na 1360 korun. Při využívání integrované dopravy zaplatíte zmíněných 750 korun a za ty můžete jezdit, jak často chcete, a to celý měsíc," podotkla. Kupóny pro vnější zónu si pravidelně kupuje kolem pěti tisíc lidí a žádný výraznější odliv zájmu zřejmě nehrozí. Alespoň podle výsledků našeho miniprůzkumu. "Že zdraží? Štve mě to, ale levnější variantu stejně nemám," uvedla Jitka Bláhová, která dojíždí z Horní Břízy prodávat do jednoho z plzeňských hypermarketů. Škodovák Viktor Frej, který jezdí integrovanou dopravu z Nýřan, podotkl: "Kdybych sehnal parťáky do auta, jezdil bych autem. Zatím je pro mne ale pořád výhodnější předplatné." Třikrát za tři roky
Integrovaný systém Plzeňska funguje od roku 2002 a ceny se změnily už třikrát. Původní měsíční tarif pro vnější zónu byl 310 korun, s počátkem roku 2003 se zvedl na současných 350 korun. "Tehdy to souviselo s rozšířením počtu zapojených obcí," připomněla Kmochová. "Nyní se ale nic takového v dohledné době nepřipravuje," podotkla. Postupně by se však měla rozšířit nabídka pro cestující. "Dosavadní systém měsíčních kupónů postupně nahradí širší škála možností, podobná, jaká se připravuje pro městskou dopravu v Plzni. To však bude záviset na chystaném zavedení čipových karet," uzavřela Kmochová.