Stavba dálnice pokračuje i když mrzne a sněží [plný text článku | kategorie: Dálnice – D1 | Vyškovské noviny | Helena Vaculová | 12. 3. 2004] [tisk] Ani dlouhá a na sníh bohatá zima nebrzdí stavbu dálničního mostu u obce Medlovice-Rybníček. Řidiči by po něm měli začít jezdit již v červenci. Na konci prázdnin by již měli stavebníci na dálnici pokládat cementobetonovou krytinu. "Je to reálné, i když zima je krutá, ve stavebních pracích pokračujeme podle harmonogramu. Zemní práce se musely zastavit, mostaři však mohou dělat dál," uvedl stavbyvedoucí firmy Skanska DS Josef Pukl. "V červenci už tady nebudou auta kodrcat po betonových panelech. Ty musíme do té doby odstranit, aby se mohla propojit trasa dálnice pro další stavební práce," dodal. Most u Rybníčku začala Skanska DS budovat v polovině října minulého roku. Bude dlouhý 74 metrů a kvůli statickému zajištění stojí na pilotech zapuštěných i do hloubky sedmnácti metrů. "Nyní se již dělá bednění nosné konstrukce a v polovině dubna se začne betonovat. Pak už zbude jen most zaizolovat asfaltovou lepenkou, vybudovat svodidla a provést další dokončovací práce," řekl Pukl. Pokud to počasí dovolí, stavebníci pracují od půl sedmé ráno až do setmění. "Když je však hodně chladno a sněží, upravíme podle potřeby pracovní dobu. Nechceme, aby nám lidé onemocněli a vedení stavby jim také musí zajistit, aby se přes den mohli osušit a ohřát," řekl Pukl.
Jestliže stavbu nic nezdrží a stát uvolní peníze podle původních předpokladů, první automobilisté by se po šestnáctikilometrovém úseku dálnice D1 z Vyškova do Mořic měli rozjet již v říjnu 2005. Do té doby musí Skanska DS a další dodavatelské firmy mimo jiné vybudovat tři mimoúrovňové křižovatky, pět kilometrů protihlukových stěn a sto dvacet dílčích stavebních objektů. Jak bude stavba dálnice pokračovat směrem na Kojetín dále, zatím není jisté. "V letošním roce další etapa zahájena nebude, je však pravděpodobné, že se tento úsek začne ještě v tomto roce prodlužovat o zhruba 1,5 kilometru, takže řidiči by se zatím dostali až k Vrchoslavicím," uvedl ředitel stavby Martin Fischer z firmy Skanska DS. Stavební práce na dálnici z Vyškova do Mořic mají stát celkem 4,5 miliardy korun a Státní fond dopravní infrastruktury na ně letos uvolní 1,3 miliardy. Práce se tady nezpomalí, přestože se i této investice dotkne přesunutí daně z přidané hodnoty na stavební práce z dosavadní pětiprocentní do devatenáctiprocentní sazby, k němuž má dojít již 1. května. "Změna daně postihne všechny stavby, na dokončení tohoto úseku dálnice by to však nemělo mít žádný vliv. Pokud bude potřeba, některé práce zafinancuje naše firma s tím, že jí to stát později vrátí," řekl Fischer. Ještě na konci minulého roku měla Skanska DS provedené zemní práce s dvouměsíčním předstihem. "Zima je dlouhá, ale zatím jsme v klidu. Devadesát procent zemních prací je hotových. To by musela zima skončit v červnu, aby ohrozila náš záměr začít v září na dálnici pokládat cementobetonovou krytinu," řekl Fischer.