Koleje do Laa by mohly ožít [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR | Rovnost | Martin Moštěk | 13. 3. 2004] [tisk] O přípravě společného projektu obnovení železniční trati z Laa an der Thaya do moravského Hevlína jednali včera v příhraničním dolnorakouském městě zástupci českých a rakouských železnic, regionálních samospráv a státní správy z obou stran hranice. "Obnova železničního spojení a hraničního přechodu je v programu zemské vlády už od roku 1991, donedávna ale záměr neměl výraznou podporu příslušných míst na české straně," uvedl rakouský poslanec Hannes Bauer, který jednání inicioval. "Obnovení železnice by bylo důležité nejen pro osobní přepravu, ale i pro podniky v regionu. Nedaleko Laa působí jeden z největších výrobců kyseliny citronové, který ročně po dráze přepravuje 600 tisíc tun nákladu. Nedávno jsme zde jednali i se zástupci společnosti vlastníci cukrovar v Hrušovanech. I pro ně by byla tato trať významná," uvedl Manfred Fass, starosta města Laa.
"Dnešní jednání považuji za posun vpřed. Poprvé se ho účastnil náměstek ministra dopravy, dosud byla česká strana zastoupena maximálně na úrovni kraje. Bohužel postoj Českých drah je stále velmi skeptický," uvedl starosta Hevlína Drahomír Nosek. Zástupci Českých drah argumentovali vysokými náklady a malým zájmem o železniční hraniční přechody obnovené po roce 1990. "Ekonomika je jistě velice důležitá, musíme však mít na mysli i politický aspekt. Jsem přesvědčen, že musíme bořit hranice nejen formálně, ale i v našich myslích. Odstranění železné opony z našeho uvažování je hodnota, již zatím nedokážeme hospodářsky vyčíslit," zdůraznil náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Účastníci jednání se dohodli na zahájení příprav studií, které mají být podkladem pro zpracování projektu do programu InterregIII. Patronát nad jejich zpracováním budou mít rakouské spolkové dráhy a pracovat na nich budou odborníci obou stran. Předložit je mají na dalším jednání 4. června. Společný projekt by mohl být připraven do podzimu. Čtyřkilometrový úsek trati mezi Hevlínem a Laa přestal fungovat po konci války. Obnovu komplikují a její náklady výrazně zvyšují zejména tři zničené mosty na české straně.