Radnice: přestěhování nádraží je nutnost [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno | Právo | Petr Knötig | 13. 3. 2004] [tisk] Boj o referendum v Brně začal. Ekologické organizace a různí aktivisté zahájili v pátek v Brně boj o referendum, ve kterém by se obyvatelé vyjádřili k plánovanému přestěhování vlakového nádraží z centra Brna o 800 metrů směrem k hlavnímu autobusovému nádraží. Brněnská radnice tuto aktivitu považuje za legitimní, leč namítá, že teď je jediná šance, jak získat prostředky od Evropské unie (EU) na vybudování velkého železničního uzlu, který Brno potřebuje. "Je potřeba si uvědomit, že podle posledních zpráv bude Brno na trase dvou mezinárodních železničních koridorů, a to jak z Německa přes Prahu do Vídně, tak i ze severu z Polska přes Ostravu a Přerov. Přestěhování nádraží je součástí celé akce a nyní máme šanci získat peníze z EU. Jako Brňák můžu říct, že když toho nevyužijeme my, získá peníze někdo jiný," uvedl náměstek brněnského primátora Petr Zbytek (ODS). Oponenti stavby, kteří se stavějí za zachování polohy stávajícího nádraží a jen jeho rekonstrukci, tvrdí, že by se město stalo na dlouhou dobu velkým staveništěm. "Studie uvádějí, že samotné stavební práce související s přesunem by za příznivých podmínek trvaly asi 14 let. My se ale domníváme, že by to mohlo trvat až 25 let. Po celou dobu by část Brna byla obrovským staveništěm," uvedl ekolog a zastupitel Mojmír Vlašín (SZ). Tyto argumenty vedení radnice odmítá, s tím, že výstavba železničního uzlu a přestěhování nádraží by se v krátké době stalo nutností, na kterou by už nebyly peníze a stála by podstatně víc než dnes. O projektu se totiž mluví od druhé světové války a postupně, jak se vše odkládá, náklady na realizaci rostou.
"Teď je potřeba, aby občané měli dostatek informací z obou stran a věděli, co je pro rozvoj města důležité a co městu, a tedy i jim prospěje. Vytvoříme proto informační centrum a vydáme tiskoviny, které jim celý problém osvětlí. Přestěhování nádraží a výstavba železničního uzlu budou znamenat lepší komfort cestování a dopravní obslužnost," doplnil náměstek primátora Richard Svoboda (ODS). Zástupci zhruba 15 ekologických iniciativ se nyní budou snažit získat 20 tisíc podpisů, aby magistrát musel referendum vyhlásit. "Pokud dá takto souhlas k referendu šest procent všech voličů ve městě, radnice bude muset vyhlásit veřejné hlasování o věci," poznamenal Martin Ander z ekologické organizace Hnutí Duha. Tajemník Magistrátu města Brna Pavel Loutocký ke snahám o vyhlášení referenda řekl, že na to má každý právo, ale nejsme Švýcarsko, kde je tradicí veřejné hlasování o každém problému. "Myslím, že referendum je nesmysl, protože tady jde o systémové řízení a je to technická záležitost, pro kterou by zvolení zastupitelé měli mít důvěru občanů," dodal Loutocký.