Krkonoše chtějí rozšířit nabídku cyklotras [plný text článku | kategorie: Cyklistika – ČR | MF Dnes | Kateřina Frouzová | 15. 3. 2004] [tisk] Otevřít hory i méně zdatným turistům a hlavně rodinám s dětmi chtějí krkonošské obce. Ty hodlají rozšířit stávající počet horských cyklotras. Ochránci jsou pro. Rozsáhlou mapu cyklotras Krkonošským národním parkem a celým Podkrkonoším právě v těchto dnech vytváří svazek krkonošských obcí společně s ochránci přírody. "Naším cílem je vytvořit trasu, po níž se lidé na kole bez potíží dostanou z Kořenova až do Trutnova," uvedl koordinátor projektu Pavel Klapuš. Hory se otevřou rodinám s dětmi a méně zdatným sportovcům. Dále plánované cyklobusy propojí polskou a českou část Krkonoš. Region, jenž se doposud zaměřil hlavně na zimní turistický ruch, tak chce přilákat více návštěvníků i v létě. "Je to výborný nápad. Mám Krkonoše rád a jsem i vášnivý cyklista. Jenže s naší šestiletou dcerou nebylo lehké najít vhodnou trať. Mapa nám velmi pomůže," komentoval nápad turista Pavel Vrabec z Prahy.
Akci podporuje také Správa Krkonošského národního parku. "Líbí se nám propagace Podkrkonoší. Je tam větší klid, pohoda, nádherná a velmi zajímavá příroda. Slibujeme si, že se tak ulehčí parku, kde dosud jezdilo hodně kol," upřesnil tiskový mluvčí Krkonošského národního parku Radek Drahný. Zmapované cyklotrasy dostanou nové značení. "Dojde však také k doplnění a rozšíření již existující sítě stezek. Mnohé z nich opravíme," upřesnil Klapuš. Doposud Krkonoše křižovaly trasy určené spíše pro náročnější cyklisty. Navíc lidé jezdili parkem, což vadilo ochráncům přírody. "Upozorníme na Podkrkonoší. Jsou tam snazší cesty i pro rodiny s dětmi," zmínil Drahný. Mnozí cyklisté podle něj ocení také vyznačení dlouhých sjezdů. Výběr vhodného výletu turistům usnadní označení stupňů náročnosti stezek. "Lidé z mapy poznají například i to, zda na danou cestu je vhodné horské, trekkingové nebo silniční kolo," upřesnil Klapuš. Nové trasy pomohou přírodě i podnikatelům
Hlavním cílem podle mluvčího KRNAPu je nasměrovat návštěvníky hor z nejvíce zatížených míst na jih do Podkrkonoší. Ulehčí se přírodě a pomůže to také podnikatelům. V blízkosti nástupů na trasy soukromníci mohou například otevřít půjčovny nebo úschovny kol. "Potřebná budou i nová parkoviště a další služby, jako třeba občerstvení," upřesnil koordinátor. Právě menší obce jako například Vítkovice v Krkonoších podobné aktivity podporují a hodně si od nich slibují. Pro mnohé jejich obyvatele jsou turisté důležitým zdrojem příjmů. "Je to možnost, jak dál rozvíjet cestovní ruch. Zajímavé a dobře vyznačené cyklotrasy návštěvníky lákají. Navíc je dobré, že se při jejich značení počítá také s méně zdatnými cyklisty. Ti se kupříkladu dostanou autobusem na Rezek a odtud poměrně nenáročnou cestou po hřebeni dojedou na kole až na Dvoračky," naznačil možnosti starosta Vítkovic Milan Rychtr. Plány parku a svazku vítají i místní podnikatelé, kteří se snaží oživit letní cestovní ruch. Hotová už je asi polovina mateřské mapy. V současné době park se svazkem dokončuje značení tras. "Musíme vyřešit problematická místa. V parku je mnoho cest slepých. Lidé tak nemohli pokračovat dále. Vadilo jim to," poznamenal Drahný. Cílem proto je najít jiné možnosti, jak pokračovat v cestě. "Stavět úplně nové cesty v parku nelze. Proto hledáme jiná spojení míst, které budou přijatelná z hlediska ochrany přírody a také pro sportovce," upřesnil Klapuš. Slepé cesty chce park v budoucnu označit na poslední křižovatce. Garantem informací a jejich aktuálnosti v připravované mateřské mapě budou v budoucnu pracovníci parku. Vyznačené trasy se k lidem dostanou prostřednictvím komerčních map, jež na základě současné práce vydají kupříkladu soukromé společnosti. Cyklotrasy doplní nové autobusové spoje
Síť cyklotras doplní autobusové a vlakové spoje. "Vznikne tak celý dopravní systém. Turisté se dostanou i do Polska a současně se vrátí zpět do hotelu právě k večeři," dodal koordinátor. Důležité bude vymyslet časové spojení. Autobusy budou kolovat a naváží na sebe. "Jednáme však také o možnosti koordinace systému se železnicí z Rokytnice nad Jizerou až do Jilemnice a Benecka," poznamenal Klapuš. Zajímavou atrakcí pro návštěvníky hor možná budou historické motoráky, které by měly jezdit mezi Rokytnicí a Martinicemi v Krkonoších. "To však ještě musíme dojednat," dodal Klapuš.