České dráhy chtějí podzemku, až pak stěhování nádraží [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno | MF Dnes | los | 16. 3. 2004] [tisk] Představitelé Českých drah setrvávají v opatrném postoji k přesunu hlavního železničního nádraží v Brně. Chtějí, aby město nejprve postavilo severojižní diametr, tedy podzemní vlak, který povede centrem, a pak teprve přesouvalo železniční uzel. "Odsun nádraží je třeba řešit uceleně ve vztahu k dopravě v regionu, tedy včetně uvažované městské podzemní železnice mezi Řečkovicemi a novým nádražím. Bylo by logické, aby otevření této tratě předcházelo otevření nového nádraží," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Upozornil, že podzemní vlaky jezdí například v Mnichově, Lipsku, Miláně či Stuttgartu, tedy ve městech, která sloužila Brnu jako vzor v uspořádání dopravy. Podle urbanistů z brněnské radnice se ale město svého "metra" hned tak nedočká. Už proto, že projekt má stát několik miliard. "Není to věc, kterou bychom nutně potřebovali. Přednost má nový železniční uzel. Kapacitně není diametr nezbytný, jde o luxusní nástavbu v městské hromadné dopravě," tvrdí vedoucí referátu dopravy Zdeňka Šamánková.
Odsun hlavního nádraží schválila minulá vláda, ale dráhy se zatím na projektu finančně nepodílejí a počítají i s možností, že by železniční uzel zůstal na původním místě v Benešově ulici. Nyní chystají přestavbu odstavného nádraží v Horních Heršpicích. Vyrostou tam čisticí haly, umývárny vagónů, nová odstavná kolejiště. "To je nutné pro kulturu cestování, čistotu vlaků a jejich údržbu a spolehlivost," sdělil Šťáhlavský. Krytou halu zatím dráhy v Brně nemají. Nové odstavné nádraží bude připraveno jak na to, že se hlavní brněnské nádraží bude přesouvat, tak i na to, že by nakonec zůstalo tam, kde je. Napojení bude možné na obě místa. Rozpravu o tom, zda je nutné hlavní nádraží přesunout, znovu otevřeli minulý týden ekologové. Zahájili sbírku podpisů na vyhlášení městského referenda o "odsunu".