Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Jak rychle jet městem? Třicítkou
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Nehody – ČR | MF Dnes | Jan Vaca | 16. 3. 2004] [tisk]
V případě nižší rychlosti by ubylo dopravních nehod a zmírnily by se i jejich následky. V centrech českých měst by mohla v budoucnu platit třicetikilometrová rychlost. Výrazně by to snížilo počet dopravních nehod, které se zde stanou. O dvacet procent méně nehod a výrazné snížení jejich následků. V Německu se to úřadům podařilo zavedením třicetikilometrové rychlosti ve vybraných ulicích v centrech měst. K podobným krokům by měly přistoupit i radnice českých měst. Tvrdí to alespoň lidé ze dvou nestátních organizací - Pražských matek a Ústavu pro ekopolitiku. Jaký je rozdíl v brzdění aut jedoucích třiceti- a padesátikilometrovou rychlostí se mohli včera zájemci přijít podívat k budově ministerstva dopravy v Praze. Na zemi zde ležela žena, pod kterou byly nataženy barevné pruhy vyznačující brzdnou dráhu obou aut. V případě vozu jedoucího třicetikilometrovou rychlostí by žena přežila. Jeho řidič by stačil zastavit. Druhý automobil, který by jel o dvacet kilometrů víc, by však ženu smetl. "Vycházíme ze zkušeností z Německa, kde se zóny Tempo 30, jak se oblastem s omezenou rychlostí říká, začaly budovat už v osmdesátých letech minulého století. Tam, kde se rychlost snížila, klesl výrazně počet dopravních nehod," uvedla Michaela Valentová z Pražských matek, jednoho ze sdružení, jež ukázku připravila. Snížení rychlosti mělo podle Valentové i další pozitivní dopad - v "pomalejších" ulicích klesla hlučnost a snížily se i emise škodlivých látek. "Například v Berlíně je do zón s třicetikilometrovou rychlostí zařazeno sedmdesát procent všech ulic. Chceme, aby se se zaváděním nižší rychlosti začalo i v Česku," dodala.
Nižší rychlost už někde platí
Možnost snížit rychlost mají radnice jednotlivých měst už nyní. Ministerstvo dopravy proto nehodlá návrh neziskových organizací jakkoliv podporovat. "Už nyní existují zóny, kde platí i dvacetikilometrová rychlost. Problém je, že řidiči nerespektují značky, takže je k tomu musíme především donutit," uvedl Robert Šťastný z ministerstva dopravy. Policisté proti snížení rychlosti nic nenamítají, zároveň však upozorňují, že to nejde ve všech ulicích. "Na průtazích měst pochopitelně třicetikilometrová rychlost nemá co dělat. Na sídlišti je to něco jiného. Je dokázáno, že většina nehod s vážnými následky se stala při rychlosti nad 35 kilometrů v hodině," řekl Jindřich Neuman ze severočeské dopravní policie.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu