Nahradí v metropoli padesátku třicítka? [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR | Večerník Praha | Jan Puci | 15. 3. 2004] [tisk] Pokud Praha uplatní "německý" model, řidiči zpomalí. První městská část chce vypracovat studii o zavedení třicítky. Omezit maximální povolenou rychlost z padesáti kilometrů za hodinu na třicet na většině území Prahy by chtělo sdružení Pražské matky. Tato iniciativa je nyní populární v mnoha evropských zemích, hlavně v Německu. Pražští politici jsou k omezování rychlosti zdrženliví. Seminář propagující maximální povolenou rychlost v obcích z padesátky na třicítku se uskutečnil včera v budově ministerstva dopravy. Ke snižování rychlosti přistupuje mnoho evropských zemí, hlavně Německo. Například v Berlíně a Bonnu má 70 procent ulic povolenou maximálně třicítku. Hlavními důvody pro zavádění jsou podle zastánců omezení snížení nehod s těžkými zraněními, snížení hlučnosti a emisí. Někteří odborníci a sdružení Pražské matky by proto rádi uplatnili tento model i v Praze. "Technicky by to nebyl problém, určitě by se nezhoršila dopravní situace v metropoli. Padesátka by měla platit jen na hlavních tazích, třicítka na zbylém území," sdělil Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.
Podle organizace Pražské matky by se mělo se zavedením třicítky začít v centru. "Praha 1 uvažuje o vypracování odborné studie o dopadech plošného omezení rychlosti na jejím území. Bude to taková první vlaštovka,"sdělila členka Pražským matek Michaela Valentová. Omezování rychlosti jsou podle ní nakloněny i Praha 2 a Praha 7. Mnohá města v zahraničí spějí k plošnému omezení rychlosti na třicítku. Takový model však bude v Praze asi neprůchodný. "Na některých místech by to totiž způsobilo dopravní kolaps. Někde však třicítka již dobře funguje a někde by určitě byla přínosem,"řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner. Podobný názor má i primátor Pavel Bém. "V přísně vybraných lokalitách jsem pro, plošně nikoliv," sdělil primátor. Nápad na omezení rychlosti se líbí náměstku primátora Jiřímu Paroubkovi. "Přispělo by to k zvýšení bezpečnosti. Lidé by to ale asi nedodržovali, proto by se mělo spíš dbát na dodržování padesátky," sdělil Paroubek. Zóny Tempo 30
* pokles nehod až o 20 %
* snížení hlučnosti a emisí
* větší prostor pro chodce
* větší prostor pro parkující vozidla
* zvýšení kapacity silnice