Až zmizí tranzity, bude klidněji [plný text článku | kategorie: Hluk | MF Dnes | Eva Tichá | 17. 3. 2004] [tisk] Na tramvaje i vlaky si lze zvyknout, na auta však ne. Podle výsledků měření Státního zdravotního ústavu je Plzeň nejhlučnějším městem v tuzemsku. Magistrát, který si nechal zpracovat hlukovou studii města, však tvrdí, že tak špatně na tom obyvatelé Plzně nejsou. "Hluk na všech hlavních komunikacích města skutečně překračuje normy. Podle měření pouze na jedné z nejzatíženějších ulic města ovšem nejde říci, že jsme nejhlučnějším městem. I v Plzni jsou místa, kde je hladina hluku pod limitem," říká Irena Vostracká z útvaru koncepce a rozvoje města. Které ulice jsou na tom s hlukem nejhůře?
Na všech hlavních komunikacích hluk překračuje limity. Jde hlavně o Klatovskou, Karlovarskou, Slovanskou, ale třeba i Částkovu ulici. Na hluk tam má vliv nejen doprava, ale i dlážděná silnice. Až bude po rekonstrukci, dá se čekat, že se situace zlepší. Překračuje hluk limity i v nočních hodinách?
Hluk v noci významně klesá. Požadavky jsou přísné, takže i v noci jsou limity překračovány. Z nočního měření bylo vidět, jak radikálně klesá provoz osobních aut, ale tranzitní doprava neustále městem proudí. Když se otevřel nájezd na dálnici na Rozvadov v Křimicích, kde byly do té doby s hlukem problémy ve dne i v noci, byl najedou v noci klid. Přes den tam hluk významně neklesl. Pokud se tranzitní doprava z města odvede, máme výraznou šanci na zlepšení situace. Co je hlavním zdrojem hluku?
Především auta. Pak tramvaje, vlaky. Obecně však platí, že na hluk z nich si lidé zvyknou. Po čase je přestanou úplně vnímat. U automobilů ale hluk strašně kolísá. Tam, kde je plynulý průjezd, to není ještě tak zlé. Nejhorší je to na křižovatkách, kde auta zastavují a pak se rozjíždějí.