Chystá se další sjednocení dopravy [plný text článku | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | MF Dnes | Robert Klos | 18. 3. 2004] [tisk] Rozvoj integrovaného systému je naplánován na příští rok. Jeho podoba je nejasná. Ještě nevychladly horké hlavy po revoluční změně, která sjednotila dopravu v Brně a pásmu zhruba dvaceti kilometrů kolem města, a už se chystá další kolo "integrace". Společnost Kordis, která zavádí integrovaný dopravní systém na jižní Moravě a dohlíží nad jeho chodem, chystá druhou fázi. Zatím není jasné, jakou oblast zachvátí, ale určitě nebude tak rozsáhlá jako první Brněnská. "Rozvoj integrované dopravy bude předložen ve více variantách, jak z hlediska územního, tak i z hlediska termínu spuštění," uvedl jednatel společnosti Kordis Josef Veselý. "Do další etapy se určitě promítnou zkušenosti z etapy první," dodal. Představitelé Kordisu nechtějí ani naznačit, zda nová integrovaná oblast naváže na Brno, nebo vznikne jinde v kraji. Podle Květoslava Havlíka z Kordisu připadají v úvahu dva termíny spuštění: příští rok od ledna, nebo od července. Druhým datem by dali autoři systému za pravdu kritikům, kteří už letos upozorňovali, že integraci hromadné dopravy by prospěla zkušební doba. Proto se měl podle nich systém spustit před prázdninami, kdy není provoz tak velký a navíc dopravu nebrzdí sníh a námraza. Postavení železnice posílí
Páteří integrovaného systému je železnice a její role v budoucnu ještě posílí. V plánech kraje je zlepšit kolejové propojení Blanska a Boskovic. Cestující mezi těmito městy musejí přesedat ve Skalici nad Svitavou. Uvažuje se o "rozdvojení" trati před Skalicí a dobudování železničních kolejí tak, aby lidé z Boskovic mohli jezdit přímo do Blanska. Dalším významným projektem, který má přispět k rozvoji integrovaného systému dopravy, je podle Josefa Veselého kolejový severojižní diametr. "Výrazným způsobem by ovlivnil popularitu železniční dopravy v regionu a kladně ovlivnil dopravní vztah města a regionu. V současné době se projednává studie proveditelnosti stavby. Převážná část této trasy už v regionu leží," podotkl Veselý. V souvislosti s tím se má zlepšit napojení Slavkova u Brna na přerovskou trať. Znamená to opět stavbu kolejiště. Kritika trvá, ale slábne
Integrovaný systém na Brněnsku zahrnuje sto dvanáct obcí a měst, ale dosud jich zhruba dvacet odmítlo přistoupit ke smlouvě. Hromadná doprava tam jezdí, ale rebelové neplatí kraji symbolický příspěvek padesát korun na jednoho obyvatele za rok. "Pro nás je systém od počátku nevýhodný. Dopravní spojení směrem na Brno bylo velmi dobré," říká starosta Čebína Miroslav Bartoš. Zastávky IDS jsou podle něj mimo zastavěné území obce. Přímo uprostřed Čebína je sice autobusová zastávka, kde staví žďárská dopravní společnost, její řidič ale nesmí při cestě do Brna nakládat cestující v Čebíně a naopak, nesmí v Brně nabírat lidi, kteří by chtěli vystoupit v Čebíně. Důvod? Kraj to zakázal v licenci, aby ochránil vlastní spoje, které provozuje. "Naše obec je dlouhá zhruba dva kilometry. Na jedné straně je nádraží Českých drah, na druhé straně zastávka autobusu IDS. Lidé musejí chodit daleko. Smlouvu jsme nepodepsali a ani o tom neuvažujeme," podotkl Bartoš. Mezi rebely patřil donedávna také Hvozdec. "Bojovali jsme, abychom nemuseli po hlavní trase jezdit přes kuřimské nádraží. Z toho Kordis neustoupil. Naštěstí našich občanů se to tolik nedotklo, protože využívají autobusy přes Bystrc. Nyní nám kraj vyšel vstříc a obnovil některé spoje, proto se kloníme k tomu, že přistoupíme k systému," uvedla tamní starostka Jana Švédová. Obec tak bude přispívat téměř jedenácti tisíci korunami ročně. "Ale smlouva je postavena tak, že Kordis může příspěvek obcím kdykoliv zvýšit i na dvojnásobek a my s tím nic nenaděláme," upozornila starostka.
Nemění se však postoj největšího kritika, města Kuřimi. "Z našeho pohledu je stav setrvalý. Před týdnem jsme znovu na zastupitelstvu projednávali přistoupení Kuřimi k systému a znovu ho neodsouhlasili. Neodhlasovali jsme ani přistoupení ke smlouvě, ani zaplacení peněz," prohlásil mluvčí tamní radnice Drago Sukalovský. Kuřim má do společné "dopravní" kasy přispívat 450 tisíci korun za rok. Představitelé Kordisu tvrdí, že odpor slábne a obce postupně přistupují do systému. Podle Veselého je však stále co zlepšovat. "Jedna věc je úprava jízdních řádů, což se dá udělat rychle, pak je otázka stavební dokonalosti některých zastávek nebo dopravních uzlů, kterou nevyřešíme hned, ale ve výhledu měsíců nebo i let. Naštěstí existuje vůle se navzájem poslouchat," podotkl jednatel. Firma doufá, že se jí podaří získat peníze z evropských fondů na opravu problémových uzlů, například v Brně-Starém Lískovci. Jak se od 28. března změní doprava
* přímo v Brně se změny dotknou šestadvaceti linek
* noční linka 93 pojede z pátku na sobotu z Brna přes Útěchov až do Vranova. Autobus číslo 90 z pátku na sobotu pojede přes Českou do Lelekovic. V obou případech půjde o jediný spoj
* autobus číslo 69 zamíří místo na konečnou Kamenice na Netroufalky. V případě linky 76 se posunou odjezdy plošně o tři minuty
* v pracovních dnech budou posíleny spoje do Svatoslavi, zvýší se počet spojů na lince 510, která jezdí z Modřic do Radostic. Ukázalo se, že některé autobusy, které svážejí studenty do želešického učiliště, tam bývají výrazně přetíženy
* jízdní řády vlaků se nemění