České dráhy chtějí tranzitní dopravu dostat na železnici [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: České dráhy | Moravský sever | Vladimíra Krejčí | 19. 3. 2004] [tisk] Jak zlepšit příjmy firmy z nákladní dopravy, zvažují na Českých drahách (ČD). Odborníci zatím pracují na studii proveditelnosti. "Zkoumáme možnost o převedení tranzitní nákladní dopravy na železnici," uvedl Zdeněk Jurák z ČD Ostrava. Odborníci podle něj zvažují také možnost vybudovat pod Červenohorským sedlem v Jeseníkách železniční tunel. Opět tak přicházejí s myšlenkou, kterou poprvé vyslovili známí průmyslníci bratři Kleinové už v 19. století. "Tato varianta by se mohla stát protinávrhem zvažovaného silničního tunelu," řekl. Konkrétní rozhodnutí zatím nepadlo. Jasné však podle Juráka je alespoň to, že se na Šumpersku zatím rozhodně nechystá žádné rušení tratí. "Všechny země Evropské unie podporují rozvoj železniční dopravy, a to především z ekologických důvodů. Tranzitní nákladní doprava neúměrně zatěžuje životní prostředí," soudí šumperský poslanec Petr Krill. Vybudování silničního tunelu pod Červenohorským sedlem však podle něj je pouze otázkou času. Politik věří, že i tato mnohými lidmi kontroverzně vnímaná stavba nakonec pomůže vylepšit životní prostředí v Jeseníkách. Především kamiony šplhající přes horské sedlo horskou přírodu neúměrně zatěžují. Nevylučuje však možnost kombinování silničního tunelu se železničním. Za aktuálnější však zatím na Šumpersku považuje otázku elektrifikace trati do Hanušovic. "Napřímení některých úseků by pomohlo zrychlit přepravu na trati," uvedl Krill. <BR>
<B>Co sdružení vytýká silniční dopravě</B><BR>
* vysoké náklady spojené s údržbou a výstavbou nových silnic<BR>
* zábory půdy při výstavbě nových víceproudých silnic a rozšiřování stávajících<BR>
* četné nehody, vysoký počet mrtvých a těžce zraněných lidí s doživotními následky<BR>
* škody na vozidlech a silnicích při haváriích<BR>
* náklady na dopravní policii<BR>
* vliv exhalací a hluku na zdraví lidí<BR>
* škody na fauně a flóře Zdroj SRKD