Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Moderní, rychlé a kvalitní silnice - to jsou priority Ústeckého kraje
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D8, Silnice – ČR | Ústecký deník 19. 3. 2004] [tisk]
Území Ústeckého kraje je protkáno desítkami tisíc kilometrů silničních a železničních komunikací. Vzhledem k tomu, že území někdejších okresů Chomutov, Most, Teplice, Ústí nad Labem a Děčín leží podél hranice se Spolkovou republikou Německo, právě toto geografické rozmístění určuje základní páteřní komunikační spojení Ústeckého kraje jak s ostatními kraji v naší zemi, tak i se SRN. Ústecký kraj je jako celek možné charakterizovat dobrou dopravní dostupností a výhodnou polohou. Prochází tudy důležitý dopravní koridor Vídeň - Praha - Berlín, a to jak v silniční, tak v železniční dopravě. "Pokud bychom hovořili o páteřním dopravním systému, pak je jím železniční koridor Praha - Kralupy nad Vltavou - Děčín, v podélném směru doplněný trasou Chomutov - Most - Ústí nad Labem a silnicí I/13," vysvětluje hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc.
Nezastupitelnou součástí dopravní infrastruktury v kraji jsou silnice I. tříd, ať už se jedná o komunikace I/9 s napojením na hraniční přechod Rumburk, I/8 s napojením na hraniční přechod Cínovec, I/7 s napojením na hraniční přechod Hora Svatého Šebestiána nebo vznikající dálnice D8 v úseku Lovosice - státní hranice. "Tento páteřní systém silničních spojení je v součastné době budován a podporován mnoha investičními akcemi," vysvětluje Jiří Šulc a připojuje podrobnosti: "Těmi nejdůležitějšími jsou výstavba dálnice D8 v úseku Lovosice - státní hranice, výstavba silnice I/7 v úseku Chomutov - Křímov - Hora Svatého Šebestiána, oprava "nového" mostu v Děčíně a také průjezdy železničními uzly Děčín a Ústí nad Labem."
Současná vláda ale podle hejtmana Šulce těmto záměrům kraje příliš nenapomáhá. Například některé stavby na silnici I/7 sice zahrnula do Globálního plánu revitalizace v severozápadních Čechách, přesto ale už přes rok oproti původnímu příslibu neschválila zákon o jejich financování. "Nechápu, jak může vláda vyplácet miliardy lidem, kteří mnohdy ani pracovat nechtějí, a přitom nechce stejné peníze použít pro investice do staveb, které by obyvatelům kraje umožnily kvalitněji žít. Nemohu akceptovat zdlouhavý postup ministerských úředníků, už jsem se snažil přesvědčit několik ministrů a ještě více jejich náměstků. Výsledek je žalostný - dálnice D8 je ve skluzu a pokud jde o R7, vláda stále otálí s přijetím zákona o jejím financování. Jsem ochoten otevřít legislativní návrh o novém přerozdělení daní vybíraných z pohonných hmot," uvádí na adresu dopravní politiky vládnoucího kabinetu hejtman Jiří Šulc.
V těchto dnech byla motoristům v Ústeckém kraji předána silnice I/8 spojující Cínovec a státní hranici ČR - SRN. "Byla dokončena významná stavba pro region," uvedl hejtman Jiří Šulc v rámci slavnostního ceremoniálu, zároveň ale zdůraznil, že Ústecký kraj čeká na dokončení důležitějších silničních staveb: "Této silnici záměrně neprorokuji velkou budoucnost. Budu se snažit, aby tisíce kamionů a osobních vozů, obtěžujících obyvatele Dubí, co nejdříve jezdilo po dálnici D8 přes nový hraniční přechod," uvedl a připomněl, že koncem loňského listopadu vyzval k jednání o nutnosti urychleně dokončit budování dálnice D8 a rychlostních komunikací v Ústeckém kraji ve spolupráci s Hospodářskou a sociální radou kraje ministra dopravy České republiky Milana Šimonovského.
"Na schůzkách s ministrem se mi nedostalo ujištění, že vláda dostatečně rychlé financování těchto staveb zajistí," konstatoval Jiří Šulc. Dálnice D8 ale zůstává prioritou Ústeckého kraje. Začala se stavět už v roce 1984 a stále ještě jí kus chybí - zbývá úsek o délce 23,3 kilometru z Trmic ke státní hranici, kde chybí ještě tři stavební rozhodnutí (se zprovozněním se počítá na konci roku 2006). Průchod Českým středohořím o délce 16,4 kilometru se ještě stavět nezačal, přitom původně měla celá dálnice stát již v roce 2005. Jak jsou na tom na německé straně? Z Drážďan k hranicím se staví dálnice A17 a stavba úseku z Pirny na hraniční přechod Bahratal v délce 19 kilometrů má začít v polovině roku. Ředitelství silnic a dálnic otevřelo v únoru v Trmicích na Ústecku regionální centrum k této dálnici, kde veřejnost získá nejenom informace, ale budou se tu také konat přednášky o vztahu dopravy k životnímu prostředí. Smyslem centra je informovat o tom, jak stavba probíhá, kudy prochází, zda je v souladu s požadavky ekologů a podobně. I když je stavba dálnice D8 vnímána jako nejdůležitější v Ústeckém kraji, není osamocená.
V budoucnu mají regionem projíždět vysokorychlostní vlaky na trati Berlín - Praha - Brno - Vídeň a Ústecký kraj se angažuje v projektu Eurocesty: "V podstatě jde o železniční spojení tramvajového typu z průmyslové zóny TRIANGLE vedoucí přes Mostecko do SRN," vysvětlil hejtman Jiří Šulc. Výrazněji se do dopravní infrastruktury Ústeckého kraje může v budoucnu prosadit zatím nevýrazná letecká doprava, provozovaná na neveřejném mezinárodním letišti v Roudnici nad Labem. Nezastupitelný podíl by měl připadnout i dopravě lodní. Představitelé Ústeckého kraje podporují záměr výstavby jezů na posledním neregulovaném úseku Dolního Labe, který by i v úseku Ústí nad Labem - Střekov - státní hranice přepravcům garantoval téměř celoročně splavnou vodní cestu do Evropské unie.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu