Sdružení navrhuje vlastní řešení [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR | Moravský sever | Vladimíra Krejčí | 19. 3. 2004] [tisk] Přesunout část nákladní dopravy ze silnic na železnici a podporovat veřejnou dopravu. Takové řešení si představují členové Sdružení pro rozvoj kolejové dopravy, aby se podařilo snížit cvrkot na českých silnicích, četnost havárií a zlepšit v zemi životní prostřední. "Je nutné přehodnotit investiční politiku v oblasti dopravy," soudí ekonom Jan Zeman. Měly by podle něj posílit investice do železniční dopravy, v uplynulých letech zanedbávané, i dotace do veřejné dopravy osob. Měla by se rozšířit přeprava lidí po železnici, linkovými autobusy a městskou hromadnou dopravou. "Levná veřejná doprava, dostatečná rozsahem i četností, je nutnou podmínkou účinné regulace nadměrné silniční dopravy," domnívá se Zeman. Navíc by podle něj přispěla ke snížení nezaměstnanosti ve venkovských regionech. Odborář Josef Janko přitom zdůrazňuje, že železniční doprava by měla být pohodlná a rychlá, bez zpoždění, a měla by navazovat na městské integrované dopravní systémy.
Zeman navrhuje zvýšit spotřební daň za pohonné hmoty a silniční daň pro auta nad 3,5 tuny. "Ve vyspělých evropských zemích firmy využívají kontejnerovou dopravu po železnici. V těchto zemích mají vybudován systém železničních překladišť, na která teprve navazuje nákladní automobilová doprava," líčí Janko. Až podobné řešení přijme i Česká republika, nebudou silnice podle něj tak přeplněny kamiony. "Máme v zemi hustou železniční síť. Když bude využívána pro nákladní dopravu, nebude ztrátová a alespoň zčásti vyrovná propad z osobní dopravy," tvrdí. Jako první dílčí cíl si členové sdružení chtějí vytknout snížení nákladní dopravy na silnicích o pět procent.