Dálnice D11 bude do roku 2006, tvrdí náměstek ministra dopravy [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11, Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | David Půlpán | 20. 3. 2004] [tisk] Na ministerstvu dopravy už dva roky sedí vlivný přímluvce Pardubického kraje. Na post náměstka ministra dopravy si totiž lidovecký ministr Milan Šimonovský vytáhl přímo z postu radního Pardubického kraje odpovědného za dopravu Jiřího Kubínka (KDU-ČSL). "Naše vyjednávací pozice je nyní samozřejmě jednodušší," připustil radní Pardubického kraje Miloslav Macela. Kubínek může ze své pozice udělat vše pro maximální urychlení stavby dálnice D11 do Hradce Králové, která se několik let neustále oddalovala. Náměstek navíc tvrdí, že se bude snažit maximálně uspíšit stavbu rychlostní komunikace R35, která se stane novou dopravní tepnou kraje. Bývalý radní ale například pomohl loni i pardubickému letišti, aby mohlo odbavovat letadla z Ruska. Do politiky přišel zadním vchodem
Kubínek je asi jedním z mála náměstků na ministerstvech, kteří mají doma schovaný výuční list. V České Třebové se vyučil zámečníkem kolejových vozidel. "Bylo to spíše rozhodnutí rodičů než moje. Ti si přáli, abych dělal nějaké řemeslo. Splnil jsem tátův sen," říká Kubínek. Po vyučení krátce pracoval ve vozovém depu v Hradci Králové, později vystudoval Střední průmyslové školu strojnickou v Hradci Králové a Fakultu strojní na Vysoké škole strojní a textilní v Liberci. Podobnou oklikou se po revoluci dostal i do politiky. Svoji dráhu začal totiž jako úředník v České Třebové. Od roku 1991 řídil na Městském úřadě v České Třebové odbor majetku, později se stal tajemníkem, pak na tři roky přešel do firmy Isolit Bravo - Jablonné nad Orlicí, odkud se vrátil do České Třebové už jako místostarosta. "Byl jsem rád, že lidová strana tehdy do funkce zástupce starosty obsadila právě Jiřího Kubínka. Je to pracovitý člověk a za dva roky ve vedení města udělal dost práce," říká bývalý starosta České Třebové Jiří Pásek, který kandidoval za nezávislé. Kubínek si za svého působení v České Třebové neudělal nepřátele. I když při kampani před krajskými volbami i později se právě s Páskem několikrát střetl, ten už nad tím jen mávne rukou. "Rozešli jsme se v dobrém, úspěch mu přeji," říká. Byla to životní nabídka, soudí politik
Kubínkovi se podařilo po krajských volbách získat post radního Pardubického kraje odpovědného za dopravu. Když ministerstvo dopravy přebral po sociálních demokratech lidovecký ministr a hledal náměstka, jeho volba padla právě na Kubínka. Dost možná i proto, že lidovci zrovna neoplývali velkým počtem odborníků, kteří by takovou práci mohli dělat. "Ukázalo se opět, jak je nesmírně důležité být v pravý čas na pravém místě. Je to šikovný, pracovitý člověk, ale pokud by nebyl v lidové straně, těžko by mu někdo takový post nabídl," říká zastupitel České Třebové zvolený za ČSSD Jaroslav Demel. "Taková nabídka se dostává jen jednou za život. Rozhodování jsem měl snazší, protože děti jsou velké a v podstatě samostatné. Manželka také souhlasila, i když jednoduché to nebylo. Funkce náměstka ale není doživotní záležitost. V tom to bylo možná jednodušší," říká Kubínek. Silnice R35? Hotovo během deseti let
V České Třebové teď politici od náměstka dopravy čekají, zda se mu podaří urychlit stavbu rychlostní komunikace R35, bez níž budou dál proudit přes město šňůry aut a kamionů a Ústí nad Orlicí ani České Třebová nebudou mít šanci přilákat velkého investora. Kubínek je zastáncem severní trasy této silnice, kterou loni podpořili i zastupitelé Pardubického kraje. Náměstek dopravy ale neustále opakuje, že debaty nad oběma variantami se budou vést dál a nic není rozhodnuto. "Osobně jsem přesvědčen, že ani jižní varianta nebude bez protestů veřejnosti. Celou oblast mám mnohokrát projetou na horském kole a trasu znám také velmi dobře," říká. Rychlostní komunikace R35 by podle něj mohla být v Pardubickém kraji dokončena dříve než za deset let. "Jsem o tom přesvědčen. Oslovil jsem také hejtmany krajů, kterými R35 prochází. Ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a jednotlivými kraji by mohla vzniknout technicko-ekonomická studie, abychom byli připraveni na zajištění budoucího financování staveb a měli podklady pro jednání s bankami a tak dále. Studie by měla popsat celou R35 od hranic s Německem po hranice se Slovenskem," uvedl Kubínek. Jiří Kubínek
* Narozen 12. 7. 1956 v Hradci Králové
* Vyučen zámečníkem kolejových vozidel v České Třebové
* Absolvent Střední průmyslové školy strojnické v Hradci Králové a Fakulty strojní na Vysoké škole strojní a textilní v Liberci
* Před revolucí pracoval jako technik v České Třebové
* Od roku 1991 pracoval na Městském úřadě v České Třebové s malou přestávkou v letech 1996 1998, kdy působil ve firmě Isolit Bravo v Jablonném nad Orlicí.
* Od roku 2000 radní Pardubického kraje
* Od roku 2002 náměstek ministra dopravy
* Děti: Jan - student Univerzity Pardubice, Vojtěch - student VDA Česká Třebová
* Manželka už pět let provozuje v České Třebové čajovnu, kde pořádá kulturní akce, například koncert Vladimíra Mišíka a Jany Koubkové
* Zájmy: horské kolo (zatím 2 pády a vždy nemocnice), vaření, rock a jazz