Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Tah na sever: potřebný, či ne?
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R43 | MF Dnes | Jana Ustohalová | 19. 3. 2004] [tisk]
Někde si od R43 slibují úlevu, jinde pravý opak. Sever kraje věří v ekonomické oživení. Táhne se už roky. Spor o trasu rychlostní silnice R43 rozvášňuje její příznivce i odpůrce. Podstata dohadů je jednoduchá: existuje několik variant kudy vést silnici severně od Brna. Vedení magistrátu a některých městských částí prosazují trasu přes přehradu a sídliště v Bystrci, to se ale nelíbí ekologům a lidem, kteří tam bydlí.
Radní Brna: Je nutný!
Brno tuto silnici potřebuje a vést ji přes Bystrc je nejjednodušší. Tak argumentuje vedení brněnské radnice. "Tato varianta se připravuje už od čtyřicátých let 20. století, je zanesená v územních plánech a také je vykoupena většina pozemků. Když se R43 nepostaví, dopravně se neuleví Žabovřeskám, Králově Poli, Veveří nebo Úvozu. Chceme, aby tranzitní doprava nešla přes centrum města," popsal náměstek brněnského primátora Petr Zbytek. Trasu přes Bystrc podporují hlavně čtvrti zahlcené auty, kromě zmíněných i Řečkovice, Medlánky, Židenice, Brno-střed, Bosonohy nebo Komín. Bystrcká varianta silnice má vést od Troubska ke Kuřimi.V polovině loňského roku také vzniknul Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43. Kromě brněnských městských částí Bosonohy, Královo Pole a Komín se k němu připojilo asi třicet obcí severně od Brna. Jsou mezi nimi například Boskovice, Kuřim, Česká, Lipůvka, Lažany, Letovice, Jevíčko, Velké Opatovice či Moravská Třebová. "Starostové obcí vidí v urychlení výstavby R43 ekonomický rozvoj oblasti, zlepšení dopravní dostupnosti a rozvoj sféry cestovního ruchu," píše se v prohlášení boskovické radnice z poloviny loňského roku.
Ekologové: Jde to jinak
Ekologové a občanská sdružení zase tvrdí, že nová rychlostní silnice Brnu nijak neuleví a naopak přinese další problémy. Petici proti stavbě podepsalo více než třicet tisíc lidí. "Studie, které jsou k dispozici, říkají, že výstavba R43 nebude mít na dopravu v centru Brna moc velký vliv. Naopak se bystrcké sídliště rozdělí silnicí na polovinu, byty v této lokalitě budou neprodejné, zhorší se přístup k Brněnské přehradě, kde je plánovaná mimoúrovňová křižovatka a most přes Svratku," vyjmenoval protiargumenty Martin Ander z brněnské organizace Hnutí Duha. Podle aktivistů budou místní obyvatele trápit také hluk a zplodiny z výfuků aut. Ekologové také upozorňují, že hrozí zánik několika cenných chráněných území v okolí přehrady. Aktivisté prosazují šetrnější řešení dopravní situace ve městě. "Lepší by bylo dokončit Velký městský okruh či vybudovat kvalitní systém záchytných parkovišť na okrajích Brna napojený na městskou hromadnou dopravu," popsal Ander. I přes všechny spory a připravovaný zákon, který by silnici R43 označil za stavbu veřejného zájmu, zůstává její výstavba v nedohlednu. Stát totiž nemá peníze ani na jiné, daleko důležitější dopravní stavby. Podle původních plánů se má začít stavět v roce 2007, stavba má být dlouhá asi sedmnáct kilometrů, stát kolem čtyř miliard korun a trvat tři roky. Momentálně úřady zpracovávají odbornou studii, tak zvanou EIA, která má posoudit vlivy stavby na životní prostředí, obyvatele, půdu nebo památky. Studie má být hotová v příštích několika měsících.
Pro a proti v plánu stavět silnici R43
Očekávané klady:
* vyřešení špatné dopravní situace v centru Brna, rychlejší průjezd směrem na sever
* více soukromých investic v jejím okolí
* rozvoj turistiky a cestovního ruchu
* více peněz ze státního rozpočtu do regionu
Zápory:
* zamoření výfukovými plyny Bystrc a okolí Brněnské přehrady
* celkové zhoršení životního prostředí
* zničení několika chráněných území
* přenesení dopravních problémů z jednoho konce města na druhý
* zatím také není jasné, jak bude nová silnice navazovat na místní komunikace
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu