Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Jezy na Labi si prý přeje hodně lidí
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Právo | Rudolf Prchal | 22. 3. 2004] [tisk]
Podporu výstavby dvou jezů na Dolním Labi, v úseku Ústí nad Labem-Střekov-státní hranice, vyjadřují vedle některých politiků Ústeckého kraje i obyvatelé regionu. Dopisy obsahující souhlasné stanovisko docházejí většinou do kanceláře náměstka hejtmana Ústeckého kraje Jaroslava Foldyny (ČSSD). "Z těchto názorů mám radost. Ne snad proto, že podporují právě moje stanovisko, ale protože vidím, jak řada obyvatel vnímá tuto stavbu pragmaticky, jako jednu z těch nezbytných, které náš region potřebuje. Bez ohledu na pseudoargumenty rádoby ekologických aktivistů," říká náměstek Foldyna. Jedním z těch, kteří do jeho kanceláře napsali, je i Karel Stejskal z Ústí nad Labem. "On i další mi píší v podstatě totéž; příroda si se zvýšením hladiny o několik desítek centimetrů dokáže poradit. Na rozdíl od několika stovek tisíc lidí, jejichž existence je spojena s fungující vodní plavbou, pozitivně ovlivňující z hlediska hospodářských faktorů mnoho dalších odvětví," vysvětluje náměstek. Podle něj se cenová náročnost přepravy po silnici a železnici v porovnání s vodní dopravou promítá do konkurenceschopnosti cen v mnoha odvětvích v ČR, kdy jediným možným nástrojem pro jejich udržení je propouštění zaměstnanců a snižování mezd.
Zasažená plavba
"Právě tomu můžeme čelit ekologickou vodní dopravou," tvrdí Foldyna s tím, že nepostavení těchto jezů by mělo hluboké národohospodářské následky. "Některé pociťujeme už nyní, labská plavba stála několik měsíců, rejdařství kvůli ztrátám propouštějí, přicházejí o kontrakty, citelně je zasažen celý loďařský průmysl a česká labská flotila. Přitom náklady na přepravení tuny nákladu přepravené po řece jsou proti silnici téměř poloviční," přibližuje své stanovisko Foldyna.
Podpora ministrů
Na nutnosti splavnění Labe i výstavby strategicky důležitých komunikací se při návštěvě Ústí nad Labem shodli ministři financí, průmyslu a vnitra Bohuslav Sobotka, Milan Urban a Stanislav Gross. "Všichni vyjadřují výstavbě labských jezů podporu, pouze ministr Sobotka upozorňuje na napjaté státní hospodaření a je ochoten hledat levnější variantu," připomněl ústeckou návštěvu ministrů Vlády ČR Jaroslav Foldyna. Náměstek hejtmana jednal také s náměstkem ministra dopravy Vojtěchem Kocourkem. Ten ho informoval o tom, že ministerstvo činí takové kroky, aby v optimálním případě dosáhlo zahájení výstavby jezů v druhé polovině roku 2005. Náměstek dále připomněl, že lodní přeprava v loňském suchém roce vykazuje ztrátu přes sto miliónů korun, a ujistil, že zájem na výstavbě dolnolabských jezů má také Spolková změ Sasko, zejména vzhledem k plánované odstávce provozu v železničním koridoru Pirna-Drážďany v roce 2006; celoročně splavné Labe by pomohlo snížit ztráty z přeprav zboží na česko-saské hranici.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu