Odborníci: Státu chybí dopravní politika [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR | Olomoucký den | Vladimíra Krejčí | 22. 7. 2004] [tisk] Přeplněné silnice, na kterých se osobní vozy proplétají mezi kamiony, časté zácpy a nehody, na druhé straně skomírající doprava na železnici. Tento stav se nelíbí členům Sdružení pro rozvoj kolejové dopravy, ve kterém je i šumperská firma Pars nova a několik odborářů z tohoto závodu. Odborníci sdružení poukazují na nerovné ekonomické podmínky silniční a železniční dopravy v České republice. Železnice přitom podle nich nepatří pouze minulosti. Její hospodárnější využití by podle jejich soudu mělo vliv na zlepšení životního prostředí. "Po nástupu těžké kamionové dopravy v devadesátých letech minulého století se vozovky začaly rozpadat. Je zapotřebí spousta peněz k jejich údržbě. S přibývající hustotou silniční dopravy je nutné budovat nové, víceproudé silnice, což znamená stále vynakládat další prostředky," vypočítává Josef Janko, šéf závodní organizace Odborového sdružení železničářů v šumperském Parsu a člen sdružení. "Silniční doprava začíná být s mohutným rozvojem značně problematickou, především pro životní prostředí.Musíme hledat alternativy," přidává se další člen sdružení Antonín Minařík.
Mnozí odborníci přitom soudí, že silniční doprava je dnes z nepochopitelných důvodů zvýhodňována. Ekonom Jan Zeman, který spolupracuje se Sdružením pro rozvoj kolejové dopravy, vyčíslil, že náklady na železniční dopravu v roce 2001 představovaly zhruba 18,64 miliard korun. U silniční dopravy se pohybovaly kolem 40 milionů korun, tedy v dvojnásobné výši. "Výpočty ukazují značně nerovné ekonomické podmínky podnikání mezi základními druhy dopravy v České republice, které zásadně zvýhodňují problematičtější silniční dopravu," zdůraznil Zeman. "Na silnicích přitom každoročně zbytečně umírá spousta lidí, mnozí si z havárií odnášejí zranění s doživotními následky," podivuje se Janko, podle nějž České republice schází dopravní politika státu.