Zpoplatnění silnic je jednou z možností, [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dálnice – ČR | Profit | tj | 22. 3. 2004] [tisk] říká náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek Projeví se na zavádění mýtného v České republice krach obdobného systému v Německu?
Myslím si, že krach německého systému se v tom nemůže nijak projevit, byl to jen jeden z technických způsobů jak zpoplatnit dálnice. Ovlivní to pouze diskuze o zavedení stejného systému v ČR. Ve hře jsou minimálně další dva tři systémy. Připravujeme nyní materiál, který půjde do vlády a ve kterém se hovoří o roku 2006 jako o roce realizace tohoto způsobu zpoplatnění. Je to podle mého názoru rozumný termín. Dost nevole vzbudil úmysl vlády zpoplatnit i komunikace první třídy. Platí to nadále?
Je to jedna z možností. Musíme si uvědomit, že na rozdíl od Rakouska je u nás pouze 800 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. Musíme tedy uvažovat i o zpoplatnění částí komunikací první třídy, které vedou souběžně s dálnicemi. Kolik miliard je potřeba na dokončení základní sítě dálnic ?
Pan ministr Šimonovský hovořil o 300 miliardách. Všichni víme, že se bez této sítě republika neobejde. Přece jen jsme tranzitní země a provoz východ-západ bude stále vyšší. Do roku 2006 bude mít fond dopravy k dispozici každoročně pouze 44 miliard korun, a to jak na silnice, tak i železnice a vodní cestu. Je už třeba vyřešeno financování dálnice D3? Hovořilo se o využití systému PPP.
Myslím si, že o financování PPP bych zatím nemluvil. Žádný konkrétní projekt zatím připravený nemáme. Všechny nabídky, které v této oblasti eviduji, jsou vlastně jen kopií financování projektu D47. Na jedné straně dlouhodobá půjčka a provedení vlastní stavby, na straně druhé pouze dlouhodobé splácení minimálně se státní zárukou. Příprava takového pilotního projektu je skutečně v počátku.