Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Dostavba dálnice D3 se posunula
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D3 | MF Dnes | Luboš Dvořák | 23. 3. 2004] [tisk]
Na spojnici mezi Budějovicemi a Prahou stát uvolnil málo peněz, průtahy působí i ekologové. Budování jihočeské dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic, které se letos soustředí na zhruba pětikilometrový úsek z Chotovin do Čekanic u Tábora, se možná už v příštím roce dostane jižněji do úseku Tábor - Soběslav. Ten měří šestnáct kilometrů. Sdružení pro výstavbu dálnice D3 v čele s předsedou, senátorem Pavlem Eybertem, v tom spatřuje důležitý posun příprav. "V uplynulém týdnu potvrdil krajský úřad v Českých Budějovicích územní rozhodnutí na výstavbu úseku Tábor-Soběslav. Následovat bude příprava dokumentace pro stavební povolení, výkupy pozemků a vlastní realizace, která by měla začít v roce 2005," uvedl Eybert, který lituje, že není potvrzen úsek čtrnácti kilometrů Soběslav-Bošilec. Tady se odvolalo sdružení Jihočeské matky, které dálnici do jižních Čech nepovažují za přínos. Potvrdila to členka sdružení Jaroslava Brožová. "Krajští radní a další politici se mýlí, říkají-li, že dálnice přinese regionu rozvoj. Zahraniční studie prokázaly, že rozvoj nesouvisí s tím, jestli je v regionu dálnice," uvedla Brožová. Podle ní lze dopravní problémy na současné silnici I/3 řešit obchvaty, stoupacími pruhy a dalšími úpravami. Připomněla, že stát dává miliardy na dálnice, ale silnice II. a III. tříd zůstávají v katastrofálním stavu.
Jihočeským matkám konkrétně vadí, že dálnice v úseku Tábor-Soběslav zasáhne do lesních porostů a krajinného rázu. Brožová obecně podotkla, že příliš nefungují ani dálniční podchody mající zvýšit bezpečí pro zvěř. "Odborníci upozorňují, že predátoři se tam naučili číhat na svou kořist," uvedla Brožová. I přes výhrady ekologů je většina obyvatel Plánska a Soběslavska pro pokračování stavby dálnice. Města Planá nad Lužnicí a Soběslav pod současným náporem dopravy na silnici 1/3 neboli E55 trpí. "Dálnice nebo i jen rychlostní silnice bude pro Planou dobrá věc. Chce to ale, aby stavbaři stavěli citlivě, aby příliš nepoškodili krajinu," míní důchodkyně Marie Lenderová, která bydlí poblíž plánské ulice Československé armády. Ta je vysoce frekventovanou průjezdní silnicí. Marie Lenderová míní, že v Plané lze jen těžko najít člověka, který by dálnici nepodporoval.
Sdružení obcí, které podporuje výstavbu, ale opakovaně kritizuje, že stát dává na realizaci málo peněz, což způsobuje pomalé tempo. "Peníze pro dokončení úseku Chotoviny-Čekanice budou sice stačit, ale na nově zahajovaném úseku Chotoviny-Mezno v délce 6,8 kilometru stát pro rok 2004 počítá pouze s 213 miliony korun, což je tak sotva na jeden kilometr," uvedl Eybert. Sdružení se proto obává o splnění usnesení vlády o výstavbě celé "détrojky" do roku 2010. Vzhledem k tomu, že státní rozpočet a Fond dopravní infrastruktury si s finančním oříškem zřejmě neporadí, sdružení oslovilo banky a silné stavební firmy, aby navrhly, jak by se mohly do financování dálnice zapojit. Stavbu dálnice v okrese Tábor má na starosti pražský závod Ředitelství silnic a dálnic. Jeho šéf Jiří Lichnovský potvrdil, že více peněz pro "détrojku" na Táborsku letos zatím není k dispozici. K úseku do Soběslavi sdělil, že doba mezi územním rozhodnutím a stavebním povolením, kam budou spadat výkupy pozemků, potrvá ještě asi rok. "Úspěšnost výkupů by mohl ovlivnit právě projednávaný zákon, který znemožní některé obstrukce, které někteří majitelé dělají," uvedl Lichnovský. Ten poznamenal, že napětí ve státním rozpočtu vzniká i proto, že kromě jihočeské dálnice D3 potřebují peníze také dálnice D11, D8 a plzeňský obchvat.
Dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic
* Délka: 171,4 km
* Ve stavbě: 5,3 km Chotoviny-Tábor (dokončení podzim 2004)
* Před zahájením: 6,8 km Chotoviny-Mezno
* Územní rozhodnutí: 16 km Tábor-Soběslav
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu