Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Plavba bude znovu propouštět
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Haló noviny | ob | 23. 3. 2004] [tisk]
O jezech na Labi není stále rozhodnuto. Řada zastánců se obrací přímo na náměstka hejtmana Ústeckého kraje Jaroslava Foldynu (ČSSD). »Z těchto názorů mám radost. Ne snad proto, že podporují právě moje stanovisko, ale protože vidím, jak řada obyvatel vnímá tuto stavbu pragmaticky, jako jednu z těch nezbytných, které náš region potřebuje,« uvedl Foldyna. Podle jeho názoru si příroda dokáže s hladinou, zvýšenou o několik desítek centimetrů, poradit. »Na rozdíl od několika stovek tisíc lidí, jejichž existence je spojena s fungující vodní plavbou, pozitivně ovlivňující z hlediska hospodářských faktorů mnoho dalších odvětví,« míní Foldyna. Již dlouho poukazuje na rozdíl ceny dopravy silniční a železniční v porovnání s vodní dopravou. Drahá silniční prodražuje i výrobky a udržení cen většinou znamená další propouštění. » Nepostavení jezů by mělo hluboké národohospodářské následky. Některé pociťujeme již nyní. Labská plavba stál a několik měsíců, rejdařství kvůli ztrátám propouštějí, přicházejí o kontrakty, citelně je zasažen celý loďařský průmysl a česká labská flotila. Přitom náklady na přepravu tuny nákladu po řece jsou oproti silnici téměř poloviční, « tvrdí Foldyna. Loňské sucho způsobilo Československé plavbě labské (ČSPL) škody za 130 mil. Kč. Nyní obdrželi rejdaři od státu kompenzaci 17,2 mil. Kč. Počátkem roku již byli nuceni propustit 90 lidí.
»Chystáme propuštění několika dalších lidí, stáli jsme sedm měsíců. Představte si, že by půl roku nejezdily kamiony a musely přitom platit leasing, řidiče i další pohledávky. V takové situaci jsme my,« řekl Haló novinám člen představenstva ČSPL Miroslav Šefara. Ten patří dlouhodobě k zastáncům výstavby dvou jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu. »Máme u nás 260 km celoročně splavných vodních cest, ale úsek na dolním Labi nám brání, abychom se mohli napojit na evropské vodní cesty,« dodal. Běžná splavnost Labe končí u zdymadel na Střekově. Dříve vozila labská plavba energetické uhlí po nové vodní cestě z Lovosic do Chvaletic a tím si kompenzovala případné ztráty při suchu za zahraniční dopravu. Dnes však nemá kompenzovat čím. Minimální ponor pro ekonomickou plavbu je 140 cm. »Nyní jsou ideální plavební podmínky,« uvedl Šefara. Na nutnosti splavnění Labe i dostavbě strategicky významných komunikací v kraji se shodli ministři Bohuslav Sobotka , Milan Urban i Stanislav Gross. »Všichni vyjadřují výstavbě labských jezů podporu, pouze ministr Sobotka upozorňuje na napjaté státní hospodaření a je ochoten hledat levnější variantu,« připomněl návštěvu ministrů Foldyna.
Náměstek hejtmana také jednal s náměstkem ministra dopravy Vojtěchem Kocourkem . »Ten ho informoval o tom, že ministerstvo činí kroky, aby v optimálním případě dosáhlo zahájení výstavby jezů v 2. polovině r. 2005,« řekla nám tisková mluvčí kraje Romana Konečná . Zájem na splavnění dolního Labe má také Sasko vzhledem k plánované opravě železniční tratě Pirna - Drážďany, kde dojde v r. 2006 k dlouhodobé výluce a vlaky mají jezdit jen po jedné koleji. »Již několikrát jsem řekl, že náš klub KSČM v krajském zastupitelstvu podporuje výstavbu jezů na Labi a tím také zajištění celoroční splavnosti. Ale mám obavu, aby ekologové nezablokovali stavbu stejně jako dálnici D8. Nám jde však o snížení nezaměstnanosti a rozvoj kraje, a proto tyto důležité stavby podporujeme,« řekl nám předseda klubu Stanislav Rybák.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu