Pozor na lodě [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | MF Dnes | Zdeněk Kropáček | 22. 3. 2004] [tisk] Při prosazování stavby jezů na Labi ani zastánci, ale ani odpůrci nemluví o dalších negativních dopadech případné stavby. V roce 1990 byl v Děčíně vypuštěn Zámecký rybník, napájený náhonem z řeky Ploučnice. Ze dna rybníka byly odebrány vzorky. Ve vrstvě do hloubky čtyřiceti centimetrů byla zjištěna významná radioaktivita o intenzitě záření 2,94 až 2,99 Bq na gram sušiny, což je padesátkrát více než přirozené pozadí. Jednalo se o nejmladší vrstvu naplavenin, původem z uranové těžby v oblasti Stráž pod Ralskem. Výstavba hráze na Labi pod Děčínem by nesporně vedla k akumulaci tohoto materiálu, který je s největší pravděpodobnosti stále transportován v povodí Ploučnice. A navíc - stabilitu pískovcových skal v kaňonu Labe mimo jiné ohrožuje silniční, železniční 1 lodní dopravu. Lodní doprava produkuje mechanické vlnění o nízkých kmitočtech. Síření mechanických vln od lodních pohonů při pohybu lodí v proudu je obvykle významně tlumeno právě účinkem proudu řeky. Po postavení vodního díla může docházet ve stojící vodě ke kumulaci energie vlnění, produkovaného lodními pohony, a následně k podstatnému zvýšení negativního vlivu na stabilitu skal včetně zvýšení rizika pro obyvatelstvo. Nositel Ceny ministra ŽP 1995.