Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Herci podepisují petici proti jezům
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Ústecký deník | Jiří Daníček | 24. 3. 2004] [tisk]
Petici proti výstavbě jezů na dolním Labi již podepsala řada známých osobností a herců. Ústečané ji mohou podepsat na Mírovém náměstí. Přátelé přírody již pod petici získali více než pět tisíc podpisů. "Cílem petice adresované vládě je ukázat jí postoj občanů. Vyzvat je, aby hledali jiné cesty k rozvoji dopravy, než ničení přírody. Například železniční doprava, která je s lodní dopravou ekologicky srovnatelná, má nevyužitou kapacitu pro převoz více než 30 milionů tun materiálu ročně. Plavba by se měla přizpůsobovat řece, ne řeka plavbě," vysvětlil ředitel Přátel přírody a předseda petičního výboru Marian Páleník. K petici se připojila i další velká ekologická sdružení, například Arnika, Zelený kruh, Hnutí Duha a další. I ti se snaží pod petici získat co nejvíce podpisů. Ze známých osobností ji podepsali například senátor Zdeněk Bárta, poslankyně Táňa Fischerová, herci Iva Janžurová, Radovan Lukavský, Josef Vinklář, Tomáš Töpfer, Martin Preiss, Jana Preissová, Taťána Medvecká, Blanka Bohdanová a mnoho dalších.
S názory ekologů nesouhlasí například krajský předseda Strany zelených Václav Pucherna. Podle jeho názoru je sice železniční doprava srovnatelná s lodní, je ale mnohem dražší. Navíc lodě se již nemají jak přizpůsobovat. "Zde již plují pouze lodě s ponorem 1,2 metru, ačkoli je normou stanovený maximální ponor 2,8 metru," uvedl Pucherna. Totéž tvrdí další zastánce výstavby jezů, náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Foldyna. "Archimédův zákon zatím nikdo nepřekonal. Lodě se již prostě víc přizpůsobit nemohou. Chování ekologů chápu jako exhibicionismus, snahu o zviditelnění. Lodní doprava je nejekologičtější. Železniční je sice srovnatelná ekologicky, ale ne ekonomicky. Je dražší. Aby byly výrobky konkurenceschopné, to znamená, aby nemuseli výrobci zvyšovat ceny výrobků, museli by svým lidem dávat nižší mzdy nebo je propouštět. Navíc železnice spotřebovává přírodu mnohem více, než lodě. Proto jsem přesvědčen, že když prosazuji výstavbu jezů, chovám se ekologicky nejen k přírodě, ale i k lidem," tvrdí Foldyna. Podle jeho názoru již všechny argumenty pro a proti výstavbě jezů zazněly. To, co se děje nyní, jsou již jen aktivity lobbistických skupin.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu