Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Do nitra Valíku budou brzy chodit exkurze
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | Právo | Ivan Blažek | 26. 3. 2004] [tisk]
Jak se staví dálniční tunel skrz vrch Valík? Za několik měsíců se o tom budou moci přesvědčit exkurze a pohled na provrtávání kopce u Štěnovic, který se stal symbolem boje ekologů proti schválené trase obchvatu Plzně, se možná stane vyhledávanou atrakcí. "S exkurzemi se počítá zřejmě už od léta, kdy bude proražená a dostatečně zabezpečená první část tunelu. Samozřejmě se nebudou dovnitř vodit jednotlivci, ale objednané skupiny," řekl Právu Tomáš Hajič z konsorcia firem, které stavbu zajišťují. Už teď je ale na staveništi u budoucího rozvadovského portálu připravené informační středisko s obrazovou dokumentací, situací stavby a nebude zřejmě chybět ani videoprojekce. "Středisko chceme slavnostně otevřít 7. dubna, na tento den je připravené také slavnostní uložení svaté Barborky, patronky tunelářů, do nitra Valíku," podotkl Hajič. Celkem 380 metrů dlouhý tunel se nachází ve střední části obchvatu, kterou nyní auta míjející Plzeň objíždějí po nedaleké silnici druhé třídy. "Zatím se dělají přípravné práce a vyzdívá se takzvaná střední noha, tedy stěna, která oddělí oba dálniční tubusy. Zatím je z ní hotovo něco přes dvacet metrů," připomněl Hajič.
Teplý požár
Tunel má stát 1,63 miliardy korun a podle hlavní inženýrky stavby obchvatu Marie Nádvorníkové se jedná o velice náročnou záležitost. "Razicí práce komplikuje fakt, že nikde není nic pevného, vše je rozpukané, zvětralé, prostě chybí skála," vysvětlila Nádvorníková. Stavba, která má být stejně jako celý kompletní obchvat dokončená na konci roku 2006, bude patřit mezi nejbezpečnější objekty svého druhu v Evropě. Tomu budou odpovídat i zkušební testy. "Tunel prověříme takzvaným teplým požárem," prozradil specialista na tunelové stavby Jiří Svoboda z pražského Pragoprojektu. "Zapálíme tam plynový hořák s intenzitou žáru odpovídající požáru osobního automobilu a budeme sledovat vývin kouře, testovat, jak rychle se zjistí zplodiny požáru, uděláme prognózu, do kdy budou muset lidi utéci i v jakém čase se dostaví hasiči. Ze stanice v Plzni-Koterově by tam měli být tak za osm minut," poznamenal Svoboda, podle něhož bude zmíněný test průkaznější než běžné zkoušky ,studeným požárem'. "Kouř z dýmovnice se totiž chová podstatně jinak než když je produktem opravdového ohně," doplnil.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu