Rok 2003 byl nejúspěšnějším rokem pro Stavby silnic a železnic, a.s. [rešerše | kategorie: Dálnice – ČR, Dálnice – D8, Dálnice – D47 | České stavebnictví | čej | 29. 3. 2004] [tisk] Rozhovor s generálním ředitelem a předsedou představenstva akciové společnosti Stavby silnic a železnic (SSŽ, a.s.) Ing. Bořivojem Kačenou. Na které projekty se v současné době připravujete?
Celou řadu staveb jsme v posledním období zahájili. Je to například již zmíněná stavba úseku dálnice D4708 - 2. stavba na Ostravsku, od začátku letošního roku pracujeme na výstavbě pokračování dálnice D11 a doufám že již v krátké době budeme moci pokračovat na dálnici D8, úsek D807 z Ústí nad Labem směrem ke státní hranici se SRN. S našimi partnery pokračujeme v pracích na dálnici D1 od Vyškova směrem na Mořici a ve výstavbě dálnice D3 v úseku kolem Tábora. První nejvýznamnější otvírkou dopravní stavby v letošním roce bylo koncem března otevření nově zrekonstruované ulice Českomoravské (městské komunikace včetně tramvajové trati), která je přístupovou trasou k nové hale Aréna Sazka.
Pokud budeme hovořit o dalších projektech v oblasti dopravní infrastruktury, které se pro letošní rok připravují, naše společnost již zahájila práce na stavbě železničního koridoru Krasíkov - Zábřeh, který se v budoucnu stane jakousi propojovací větví mezi Českou Třebovou a Olomoucí. Doufáme, že se naše společnost zúčastní i veřejných soutěží o výstavbu celé řady dalších úseků dálnici D47, kde jsme již předložili svou nabídku. Předpokládám také, že naše společnost v letošním roce ještě výrazněji zasáhne do rekonstrukce silnic třetí třídy, které jsou v současné době ve vlastnictví krajů. Kraje se rozhodly přistoupit k obnově těchto komunikací v některých úsecích, které jsou často v nevyhovujícím stavu. Předpokládáme, že v tomto případě naše společnost vystoupí s určitou modifikovanou metodou dlouhodobého financování těchto údržbových prací se spoluúčastí bank. Tuto metodu jsme již v minulých letech uplatnili například na celé řadě municipiálních projektů na území celé České republiky. Jedná se o více než dvě desítky projektů. Jaké jsou z Vašeho pohledu nejčastější důvody, které brání rozvoji dopravní infrastruktury v České republice?
V této souvislosti mohu uvést klasický příklad výstavbu dálnici D807. Tato stavba je podle mne koncentrací nejrůznějších problémů. Smlouvu jsme podepsali v září 2002 a dodnes jsme jako vítěz výběrového řízení stavbu nezahájili. Problémy spočívají samozřejmě ve financování, včetně zajištění administrativního vyřízení půjček a státních garancí pro získání prostředků z Evropské investiční banky.
Druhým závažným problémem je to, že investor přes veškeré úsilí často není schopen vyhovět v rychlém časovém sledu v rámci přípravy projektu všem nejrůznějším odvoláním, která zejména určité skupiny lidí kolem ekologických iniciativ podávají u každé jednotlivé stavby, což není v podstatě nic jiného, nežli zneužívání lhůt a časů, nezbytných pro administrativní vyřízení. Díky těmto odvoláním jen zbytečně ztrácíme čas a dokud nemáme správné razítko s nabytím právní moci nemůžeme stavbu zahájit. Ekologické iniciativy také často zneužívají nejen slabosti investora, ale i chyb a slabin v legislativě a v procedurách, které probíhají na úrovni příslušných orgánů.
Třetím, neméně významným problémem zejména v oblasti silniční a dálniční výstavby je, zvláště v několika posledních letech, otázka vypořádání vlastnictví pozemků. Velká nepřehlednost, složitost jednotlivých procesů a řízení, nepřehlednost záznamů na listech vlastníků, nedotaženosti ve vypořádání dědických podílů a v poslední době i nový fenomén vstup správce konkursní podstaty do řízení majetkové podstaty společností, které pozemky vlastnily nebo vlastní, to všechno jsou faktory, které do značné míry investorovi svazují ruce. V současné době nejsou z hlediska výstavby žádné problémy a potíže na straně dodavatelské. U poměrně dlouhých dálničních tahů je naše společnost schopna po skončení podzimních zemědělských prací, kdy se začne s odhumusováním půdy, do 24 měsíců tento dálniční úsek zprovoznit a následně kompletně dokončit. Hlavní potíže tedy vidíme ve vypořádání pozemků, neuspokojivém průběhu různých druhů územního a stavebního řízení, obstrukcích a chybách v legislativě a ve financování.