Jedna jízdenka bude platit všude [rešerše | kategorie: Integrovaný dopravní systém – ČR | MF Dnes | Pavel Dosoudil | 30. 3. 2004] [tisk] Integrovaná doprava zajistí cestujícím přepravu vlakem i autobusem za jedno jízdné. Cestovat na jednu jízdenku vlakem, autobusem i městskou hromadnou dopravou? A to plynule po nejvíce frekventovaných trasách ve východních Čechách? Integrovaný dopravní systém, navíc cenově výhodný, by se měl takové vizi, blížit. Tento systém je zatím jen v několika velkých městech republiky. V hradecko - pardubické aglomeraci existuje jen jeho redukovaná verze známá pod názvem VYDIS, tedy východočeský integrovaný dopravní systém. Ten vznikl po několikaletém jednání s dopravci 1. ledna 2002. Přes velká očekávání zůstalo po více než dvou letech provozu pouze u toho, že na jednu jízdenku lze cestovat železnicí mezi Chrudimí, Pardubicemi, Hradcem Králové, Smiřicemi a Jaroměří a cestovní doklad zároveň platí i na městskou hromadnou dopravu. Provozovatelé autobusových spojů se do projektu nezapojili. Snem také zůstává používání čipových karet místo jízdenek, které měly zmizet už vloni. "Dosud je VYDIS hlavně tarifní dohoda. Důležitější je, aby na sebe navazovaly jízdní řády a byl jednotný informační a odbavovací systém. Tyto prvky zatím VYDIS neobsahuje," připouští radní Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Miloslav Macela. Proč se k systému nepřipojili autobusoví dopravci, Macela neví.
"VYDIS není integrovaný dopravní systém. Až nějaký začne na území kraje fungovat, rádi se do něj zapojíme. Zatím nejsou důvody, abychom do toho vstupovali," tvrdí Petr Seidner, generální ředitel firmy Connex Východní Čechy, která obstarává na území Pardubického kraje většinu příměstské autobusové dopravy. Pardubický kraj si přizval ke spolupráci na integraci dopravy kromě dopravců i dopravní fakultu a chce systém dotáhnout do konce. Peníze na odbavovací systém s čipovými kartami by mohly přijít z Evropské unie. Například Jihomoravský kraj se zatím bez čipových karet obešel. "Strojky na označování jízdenek jsou v autobusech i na nádražích u vlaku. Není proto nutné vybavovat vagóny žádným zařízením," vysvětlil radní Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil. Dopravu v Brně a okolí integrovali v plné šíři od letošního ledna. "Není to ideální, ale vlastně to skoro nic nestojí," potvrzuje náměstek ředitele pro osobní přepravu obchodně - provozního ředitelství Českých drah v Pardubicích Roman Moravčík. Technika pro používání čipových karet by podle něj stála desítky milionů korun.
Podle Macely by měl VYDIS v rozšířené podobě fungovat co nejdříve. Prvním projevem by měly být navazující jízdní řády od konce roku 2004. S tím souhlasí České dráhy i Connex. Pardubický kraj zatím zastává funkci koordinátora dopravy sám. "Je to jednodušší a nestojí nás to další peníze. Do budoucna by však samostatný krajský organizátor měl vzniknout i u nás," míní Macela. Dopravci se ale shodují, že by to mělo být co nejdříve. Po zvládnutí hlavní dopravní osy plánují České dráhy rozšíření integrovaného systému také na Přeloučsko a Chvaleticko, na druhou stranu pak směrem k Chocni. "Nejvíce by se to týkalo Hradce, spadal by sem Chlumec, Nový Bydžov, Třebechovice a další města," vyjmenovává Moravčík. Zatím kromě prázdnin a dovolených cestuje denně na jízdenky VYDIS kolem patnácti set lidí, osmdesát procent z nich každý den. Ke koupi časové jízdenky na nádražích stačí průkaz totožnosti. Ceny jízdenek se liší podle zón, druhu a období. Vždy však je levnější koupit si jízdenku VYDIS než si pořídit zvlášť časové jízdenky na dráhu a na městskou hromadnou dopravu. Význam má systém i pro ty, kteří dojíždějí z jednoho města do druhého za prací. Těm platí časová jízdenka pro oba dopravní podniky.