Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Odpůrci přesunu nádraží chtějí místní referendum
[plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno, Internet, Děti Země, Český a Slovenský dopravní klub | Rovnost | Vlasta Gajdošíková | 12. 3. 2004] [tisk]
Návrh na vyhlášení místního referenda o odsunu hlavního vlakového nádraží z centra Brna chtějí brněnským zastupitelům předat odpůrci této stavby, sdružení do neformální koalice Nádraží v centru. Přestavba železničního uzlu Brno, kterou město plánuje, totiž zahrnuje také přemístění hlavního nádraží o zhruba 800 metrů jižněji, až za autobusové nádraží Zvonařka. To by mělo po-dle mínění odpůrců vážné důsledky pro dostupnost veřejné dopravy i pro rozpočet města - jednalo by se totiž o nejnákladnější investici v novodobé historii Brna. Kampaň za vyhlášení referenda oficiálně začala včera večer v Domě pánů z Kunštátu divadelním představením, v němž odpůrci přesunu nádraží parodovali jednání brněnských radních v této věci. "Projekt takového rozsahu Brno ještě nedělalo. Kdy jindy využít institutu místního referenda, když ne při rozhodování o tak velké investici," uvedla členka přípravného výboru a zastupitelka Jana Drápalová. K tomu, aby mohlo být referendum vyhlášeno, je třeba shromáždit podpisy minimálně od šesti procent voličů, kteří mají trvalé bydliště v Brně. To znamená více než 19 tisíc podpisů. "Referendum není levné. Mělo by se konat současně s nějakými volbami," míní Drápalová. Náměstek primátora Petr Zbytek, který má na starosti i oblast dopravy, zatím názor na referendum nevyjádřil: "Záleží na tom, jak bude položena otázka," uvedl a připomněl, že město Brno v nejbližší době otevře kancelář, která bude zprostředkovávat informace o rozvoji Jižního centra a přestavbě železničního uzlu.
Neformální platformu iniciátorů kampaně za referendum tvoří řada iniciativ, mimo jiné Český a Slovenský dopravní klub, Institut demokracie pro všechny, Děti Země Brno, Nesehnutí a další. Obávají se nedostatku peněz: náklady na přestavbu uzlu se odhadují na asi 18 miliard korun, z nichž město hodlá poskytnout 3 miliardy, zbytek má financovat stát a kraj. Tyto instituce však tak velké částky zatím poskytnout nemohou a EU první žádost o příspěvek zamítla. Výhodou odsunuté polohy nádraží je podle magistrátu i možnost rozvoje města jižním směrem a zatraktivnění tamních pozemků. Jejich prodejem může město získat část prostředků na realizaci projektu. Podle Drápalové je rozvoj možný i bez přesunu nádraží. Potřebu rekonstrukce železničního uzlu přitom zpochybňuje málokdo, protože je důležitá pro rozvoj regionu a mezistátní propojení. Výhrady jsou vůči odsunu nádraží. Podle studie jsou náklady na přestavbu přibližně stejné, ať nádraží zůstane ve stávající lokalitě, nebo se přesune. Informace o kampani za vyhlášení referenda, o kladech i záporech odsunuté polohy nádraží a o přestavbě železničního uzlu je možné s petičními archy nalézt na webových stránkách www.nadrazivcentru.cz.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu