Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Odpůrci přesunu nádraží útočí
[plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno, Internet, Český a Slovenský dopravní klub | MF Dnes | Andrea Pavelková a Robert Klos | 13. 3. 2004] [tisk]
Radnice spočítala, že oprava stávajícího nádraží bude stejně drahá jako stavba nového. Má se přestavovat současné brněnské vlakového nádraží, nebo se má postavit zcela nové, o osm set metrů posunuté z centra města? Podle koalice Nádraží v centru by se k této otázce měli Brňané vyjádřit v obecním referendu. Proto se členové koalice, kterou tvoří například patnáct občanských organizací, mezi nimiž nechybí Hnutí Duha či některé základní organizace Strany zelených nebo Český a Slovenský dopravní klub, rozhodli, že konání místního referenda v Brně prosadí. “Náš hlavní argument je, že o takové stavbě, která na dlouhou dobu ovlivní život města, nemohou rozhodnout jen politici, kteří jsou zvolení na brněnskou radnici na čtyřleté volební období. Musí o tom rozhodnout všichni občané, které bude muset město regulérně informovat,” míní zmocněnkyně přípravného výboru referenda a současně i brněnská zastupitelka Jana Drápalová.
Přesun chce ODS
Důvod, proč chce koalice Nádraží v centru referendum prosadit, je přitom jediný: přesvědčení, že by se mělo rekonstruovat stávající nádraží, protože jeho přesun z centra městu nepřinese nic dobrého. Představitelé radnice nové aktivitě nakloněni nejsou. Už od roku 1988 totiž zaplatili nejednu studii a analýzu přestavby železničního uzlu v odsunuté poloze. Navíc přesun nádraží má ve svém volebním programu ODS - hlavní politická strana města. “Máme podepsané smlouvy například s koordinátorem přípravné fáze projektu, a v letošním rozpočtu počítáme s osmačtyřiceti miliony korun například na změnu územního plánu města či na předběžný geologický průzkum území,” vysvětlil náměstek primátora Petr Zbytek, který má tuto investici na starost.
Pro a proti
Argumenty zastánců i odpůrců přesunu hlavního železničního nádraží je mnoho. Názory obhájců by se přitom daly shrnout: nádraží se sice přesune o stovky metrů dál od středu města, ale tím padne největší bariéra, která brání v rozvoji centrální jižní zóny - železniční trať. Za ní jsou obrovské nevyužité pozemky, kde má v budoucnu vyrůst nová čtvrť. Odpůrci jsou přesvědčeni, že nádraží v centru města je pro cestující to nejlepší řešení, které se snaží uchovat většina evropských měst. “Neměli bychom zapomínat na finanční náročnost přesunu, kterou nebude mít kdo zaplatit. Celá investice se odhaduje na dvacet miliard a zatím není vůbec jasné, kdo to bude platit,” míní Drápalová. I na to mají představitelé města odpověď. “Nebudeme do toho investovat jen městské peníze. Je to stavba evropského významu jako železniční uzel na trase Berlín-Vídeň a částečně ji zaplatí také Evropská unie,” tvrdí náměstek Zbytek. Radnice má prý spočítáno, že rekonstrukce stávajícího nádraží by byla stejně drahá jako stavba nového. “Nechávali jsme prověřit, co všechno by se muselo udělat, kdybychom měli opravit nádraží ve stávající poloze. Centrum nádražní budovy by se muselo přisunout směrem k náměstí Nové Sady. Když jsme vyhodnotili, co všechno by přestavba obsahovala, tak jsme dospěli k téměř shodné částce, jako bychom stavěli nové nádraží. A ještě tam nebyly vyhodnoceny vyvolané investice: výluky, zavírání tratí, náhradní autobusová doprava, mosty, přechody pro pěší a podobně,” vypočítává Zdeňka Šamánková, vedoucí referátu dopravy brněnského magistrátu.
Nač se referendum zeptá?
K tomu, aby mohli zástupci koalice Nádraží v centru vůbec předstoupit před zastupitele a prosadit svůj návrh, potřebují dvě věci - sehnat asi dvacet tisíc petičních podpisů právoplatných brněnských voličů a formulovat správnou otázku, která bude voličům v referendu položena. “Otázku už máme a podle našich právníků ji nemohou brněnští zastupitelé napadnout. Samozřejmě jsme připraveni na to, že se ji odpůrci referenda z řad místních politiků budou snažit napadnout,” prohlásil Martin Ander, ředitel Hnutí Duha. A právě otázka, kterou by případní voliči při referendu našli na lístcích, je největším oříškem i pro náměstka Zbytka. “Zatím ji neznám, a tak nemohu říci, zda vůbec případné referendum odsouhlasíme,” řekl vyhýbavě náměstek. Další podmínkou referenda, aby se stalo pro město závazné, je fakt, že se v něm musí vyjádřit nadpoloviční většina voličů. Bude tedy záležet na tom, kolik jich k referendu přijde. “Také z tohoto důvodu chceme referendum spojit s podzimními komunálními volbami. Jednak proto, aby přišlo co nejvíce lidí, a také proto, že to nebude radnici stát příliš mnoho peněz,” míní Ander. Představitelé koalice Nádraží v centru jsou přitom přesvědčeni, že i kdyby v referendu nevolilo více jak padesát procent právoplatných voličů, jeho výsledek alespoň ukáže na většinový názor občanů.
Náklady na přípravu přestavby železničního uzlu Brno
V souvislosti s přípravou přestavby železničního uzlu Brno utratilo 3 984 804 korun:
* 1997 za řešení dopravního prostoru v okolí přesunutého nádraží - 91 590 korun
* 1998 za ověření kapacity odsunutého osobního nádraží - 98 920 korun
* 2001 za posudky na řešení železničního uzlu Brno - 932 950 korun
* 2003 za studie řešení přestavby železničního nádraží - 1 779 750 korun, za přípravu soutěžních podmínek pro koordinátora projektu 105 000 korun
* Mimo to má město uzavřené smlouvy s koordinátorem za 10 500 000 korun na předběžný geologický průzkum území za 696 425 korun, na změnu Územního plánu města Brna vyplývající z přestavby železničního uzlu Brno za 1 800 750 korun
Kde lze podepsat petici za referendum
Hnutí Duha - Bratislavská 31, Dům ochránců přírody na ulici Panská 9, NA Cafe - Dominikánská 9, Kavárna Spolek - Orlí 22, Kavárna ETNO - Kobližná 1. Aktuální seznam míst, kde je možné petici podepsat, lze najít také na webových stránkách koalice: www.nadrazivcentru.cz
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu