Přesun nádraží: kdo a proč má rozhodovat? [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno, Internet | MF Dnes 17. 3. 2004] [tisk] Nutnost referenda
Proti rozhodnutí Brna přesunout hlavní železniční nádraží mezi nákladní nádraží v Komárově a Zvonařku se již v roce 2002 ozval na webových stránkách nadrazibrno.ecn.cz Brněnský dopravní kruh skládající se z deseti organizací, které se zabývají ekologicky šetrným řešením dopravy na území města. Najdeme zde i celkem zajímavé argumenty, proč přesunutí není nutné, ba právě naopak nežádoucí. Vedle výrazné finanční náročnosti tohoto projektu (oficiální stránky Magistrátu města Brna uvádějí částku necelých 19 miliard, do které však nejsou zahrnuty náklady na rozšíření tras MHD k novému nádraží, protipovodňová opatření apod.) se jedná především o strategický nonsens. Vlaková doprava v České republice, kterou je ve všeobecném zájmu nutno hájit z hlediska větší šetrnosti k životnímu prostředí, se stává čím dál méně oblíbenou, jak z důvodů časové, tak i finanční neefektivnosti. České dráhy bojují alespoň s druhým z těchto aspektů tím, že zavedli řadu slev pro pravidelnější zákazníky. V tomto případě je onou výhodou samozřejmě blízkost nádraží centru, těsné sousedství uzlu příměstské a dálkové dopravy s hlavním uzlem městské dopravy, a tedy snadná dostupnost a zkrácení doby cesty na vlak či z vlaku v rámci celého Brna.
Město Brno (www.brno.cz) uvádí jako jeden z rozhodujících argumentů, že nynější poloha nádraží brání dalšímu rozvoji města. Nepíše již však, v čem přesně. Plánované nové zástavbě kolem ulice Trnité budova ani koleje nebrání, naopak, nynější nákladní nádraží, vedle něhož by se vybudovalo nové, zabraňuje propojení a srůstu Komárova s další zamýšlenou čtvrtí, Jižním centrem. Pod dnešním nádražím lze navíc během rekonstrukce, která je nutná a pro památkovou hodnotu stavby neopomenutelná, zvýšit počet i kapacitu průchodů a podjezdů. Další možností přestavby je rozšíření nádraží směrem k "Malé Americe" a k ulici Uhelné a k Tescu. Trasa Česká - Náměstí Svobody - Masarykova - Hlavní nádraží by se tak protáhla a nové Jižní centrum by bylo se středem města těsněji spjato. I toto je jedna z variant, které navrhl magistrát, leč nakonec vybral řešení nejradikálnější a pro cestující nejméně výhodné. Všechny moderní opravy a například speciální peróny pro vlaky vysokorychlostních tratí by se musely vybudovat rovněž na novém místě, není problém je tedy doplnit i na místě starém a stejně je tomu i v dalších případech. Docházíme tak k názoru, že tato nákladná a nepohodlná operace vlastně ani nemusí být provedena. Proto vznikla 11. března nová webová stránka koalice Nádraží v centru se záměrem moci o tomto problému hlasovat v referendu. Otázku, která se týká řadových občanů města Brna, by si měli rozhodnout sami, aby to alespoň většině z nich vyhovovalo. Referendum je k co nejvíce vyhovujícímu výsledku základním předpokladem a mělo by být samozřejmostí. JANA NEČASOVÁ, studentka FF MU Brno Máme odpovědnost
Jednoznačně protestuji proti odsunu nádraží a plně podporuji referendum. Je však nezbytné dodat občanům Brna dostatek objektivních, nepolitických informací, věřím, že občané budou aktivní, vždyť se to týká každého z nás a v tomto smyslu máme odpovědnost vůči následujícím generacím! RADMILA GRMELOVÁ, Brno-Žabovřesky Zelení nemají pravdu
Absolutně nemohu souhlasit se Zelenými, že občané Brna nemají dost informací o přesunu nádraží. Kdyby četli Haló Brno nebo si našli na internetu strany www.jcbrno.cz či www.brno.cz, v odborných studiích by se tam dozvěděli, že odsun nádraží je finančně výhodnější než rekonstrukce, technicky nesrovnatelně lepším řešením, neomezí provoz na železnici, přispěje k rozvoji města Brna ekologicky, architektonicky, obchodně a snad ho konečně zbaví chronické provinciálnosti. ONDŘEJ HÝSEK, student FF MU Přesun chtějí zainteresovaní
Jsem zastánce rekonstrukce nynějšího nádraží. Přesun nádraží propagují jen zainteresovaní lidé vlastnící výhodné pozemky, zastupitelé podporovaní stavebními firmami. Referendum by to prokázalo. RENATA MARKOVÁ, Brno Nesouhlasíme
Nesouhlasíme s přesunem nádraží! Nesouhlasíme s výstavbou nového nádraží na okraji Brna. PAVLA OTÁHALOVÁ, VLASTISLAV OTÁHAL, Brno Nádraží je mrtvé
Souhlasím s většinou argumentů proti odsunu nádraží z centra Brna. Jediné, co můj jednoznačný postoj nahlodává, je vědomí toho, že nádraží v současné podobě vytváří bariéru a mrtvou zónu, kterou České dráhy nejsou schopny nijak zkvalitnit a využít k rozvoji kvality života ve městě. I když ani tento problém by nebylo nutné řešit odsunem nádraží, ale výchovou Českých drah k lepšímu hospodaření se svým majetkem. Každopádně by o odsunu nádraží měli rozhodovat občané v referendu. MARTIN STRACHOŇ, Brno