Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Jablonecké tramvaje dojezdily
[plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR | Deník Pojizeří | Lenka Klimentová | 1. 4. 2004] [tisk]
Provoz na tramvajové trati z Rychnova do Jablonce a dále do Janova se 31. března 1965 natrvalo zastavil a tramvaje nahradily autobusy. Šestnáctikilometrová trať vedla ve výšce od 435 do 600 metrů nad mořem velmi náročným terénem. Svého času to byl na celém světě jediný úsek, kde se provozovala pravidelná kolejová doprava v tak náročných podmínkách. Zastavení provozu znamenalo konec tramvají v Jablonci. Výjimkou zůstala pouze část meziměstské trati do sousedního Liberce, která je v provozu dodnes. První koleje se ve městě objevily už v době, kdy letopočet měl na svém začátku osmnáctku. "Z historických pramenů se dočítáme, že práce byly zahájeny dva roky před započetím provozu. Až 13. června 1898 se sešla ustavující schůze Jablonecké společnosti pouličních drah a elektráren," řekl Milan Svoboda z Boveraclubu, který se historické dopravě na území Jablonecka věnuje. Tehdejší ministerští úředníci se tramvajové dopravy báli a udělení licence odkládali. Důvod byl jednoduchý, báli se, že tramvaj bude konkurencí železnic.
První ověnčené vozy elektrické dráhy s čestnými hosty vyjely z Mírového náměstí v Jablonci do Rychnova 7. února 1900 na trať téměř devět a půl kilometru dlouhou. V září téhož roku byl provoz prodloužen až do Janova. Postupně se tramvajová doprava v Jablonci rozšířila na trať z Dolního nádraží na Mírové a dále na Horní náměstí. "Původně na ní jezdila nákladní tramvaj a jen při výjimečných případech, jakými byla například doprava lidí o Dušičkách, tu jezdily vozy elektrické dráhy," přiblížil historii Svoboda. Během následujících měsíců se lidé tramvajemi dostali k divadlu, na náměstí Boženy Němcové a v roce 1904 až do Pasek. Třetí trať vedla z Dolního nádraží do Rýnovic. Výstavba základní sítě elektrických drah, které v té době dosahovaly délky téměř 23 kilometrů, ustala. Změn nedoznala dlouhých dvacet let. Pak přibyly další, ale postupem doby zanikly a z města zmizely i poslední mementa dokládající dřívější tramvajový provoz - koleje. Jedinou linkou, která jezdila až do 31. března 1965, byla ta nejstarší linka z Rychnova přes Jablonec do Janova. Přítomnost a slávu tramvajové dopravy v Jablonci dnes připomíná jen několik metrů kolejí v horní části ulice Lidická.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu