Zlí ekologové nebo hodní plavci? [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Děčínský deník | Vlastimil Pažourek | 1. 4. 2004] [tisk] Mediální svět potřebuje konflikty a tomu se přizpůsobují mediální kampaně. Vždy mě trochu mrzí, pokud plavci útočí na ekologické organizace a ekologové na plavce. Vlastní projektant a aktéři sporu - ministerstva, jsou jaksi v povzdálí. Sám, když jsem vtažen do sporu, tak se mnou cloumají emoce a nejsem schopen rozpoznat, kdo za co může. Dal jsem si studenou sprchu a snad už trochu chápu, co za tím vším je. Spor o jezy na Labi je celkem prostý souboj úředníků ze dvou ministerstev o vliv a kompetence. Z mého pohledu jsou Ministerstvo dopravy i Ministerstvo životního prostředí stejně odporné byrokratické organizace, které v zájmu své existence jsou schopny léta bojovat proti sobě za naše peníze. Nevím, jak o "jezech" rozhodne vláda, jen doufám, že konečně rozhodne a něco udělá. Nechci platit ze svých daní drahé souboje ministerstev, které nás všechny za posledních deset let stály už řádově stovky milionů korun (různé studie, projekty a posudky, platy tomu určených úředníků, mediální kampaně atp.)
Je zajímavé, i jak na pozadí tohoto boje reagují různé organizace a jednotlivci. Fascinuje mě Jaroslav Foldyna, který si z obhajoby "jezů" udělal politické téma, musím jeho mediální aktivitu ocenit, i když ho nemám za jiné věci rád. Mě osobně vadí, pokud mě s ním v této kauze někdo spojuje. Málokdo si ale všimne, že v tomto kraji "zlepšení plavebních podmínek na Labi" podpořily téměř všechny politické strany (snad mimo Strany zelených), sdružení obcí, celá politická reprezentace kraje, průmyslové a dopravní svazy, hospodářské komory atd. Je velkou chybou spojovat jezy pouze s Foldynou. Na druhé straně jsou také mediálně protřelí odborníci, Ing. Marián Páleník fungující jako ředitel ekologické organizace Přátelé přírody. Jeho organizace má roční obrat 1,5 milionu Kč a předpokládám, že ho i živí. Co více, v minulém roce ho financovalo ministerstvo životního prostředí, které díky jeho peticím a veřejným akcím má argument "lidé jsou proti plavbě".
Převedu-li to do normální řeči, za peníze MŽP se organizují propagační akce proti plavbě. Rozuměl bych tomu, kdyby organizoval pozitivní propagační akce na ochranu přírody. Ne, on vymýšlí argumenty, jak je plavba ztrátová, kolik by její podpora stála daňové poplatníky. Je hodně poznat, že tomu nerozumí. MŽP i některé firmy si v něm platí místní vlivovou agenturu. Já mu na to dokonce ze svých daní přispívám. Přátelé přírody jsou zvláštní organizací. Terče kampaní orientují na oblasti, kde jsou mediálně vidět. Dáte jim ale pár korun a máte od nich pokoj. Stačí otázka "Pane Páleníku, že nebudete útočit na Spolchemii, když Vám dala peníze na kampaň proti Labi?"
Mohu zodpovědně tvrdit, že Spolek přátel plavby nikdy nebyl ministerstvem dopravy placen, abychom vymýšleli argumenty proti ochraně přírody. Jsou situace, kdy je pro nás ministerstvo dopravy větším škůdcem plavby než ekologové. Jsem celkem hrdý na náš statut "nevládní nezisková organizace" a považuji občasné přestřelky s ministerstvem za součást souboje o zlepšování podmínek pro lodní dopravu. Cítíme se součástí plavebního oboru a jsme na to hrdí. Jsou také dobré příklady ze strany ekologů a není jich málo. Děčínská Arnika přes rok pomáhala lidem postiženým povodněmi. Zkoušel jsem jim kdysi nabídnout finanční pomoc od jedné energetické firmy. V souladu se svým statutem to odmítli. O to více si jejich zásadovosti vážím. Máme s nimi dobré zkušenosti i v organizaci pokusů o smír mezi oběma znepřátelenými tábory. Dělají dobré cyklistické akce i akce na podporu veřejné dopravy atp.
No dobře, kolem Labe, z mého pohledu (oni si možná o mě myslí to samé), trochu ujíždí, nicméně jim odpouštím, neboť vím, že jsou užiteční a jejich práce je třeba. Také díky nim je současný projekt "jezů" přece jen trochu šetrnější. Mám rád i všechny ekologické odborníky, které slyším argumentovat ochranou přírody. Je to jejich právo i povinnost. Přijde mi ale trochu směšné, pokud čtu od absolventů a profesorů fakult životního prostředí "odborné" články, plné věcných chyb, o "ekonomickém významu lodní dopravy", o kterém v Čechách nevyšla jediná trochu slušná kniha za posledních dvacet let.