Železniční doprava ztrátová? [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR, Externí náklady – ČR | Haló noviny | Jan Zeman | 1. 4. 2004] [tisk] Železniční doprava je v ČR s oblibou vláčena, co by černá díra na peníze. Prý je vysoce ztrátová. Je tomu opravdu tak? Mám za to, že je třeba rozlišovat běžná komerční kritéria ignorující nekalkulované národohospodářské náklady vyvolávané jednotlivými druhy dopravy a skutečnou bilanci jednotlivých druhů dopravy. Jejich hrubý obraz v ČR v roce 2002 podává tabulka (viz. níže) V tabulce chybí některé menší položky, zejména na výzkum a státní správu s výjimkou nákladů na vyšetřování dopravních nehod a rozsahem menší externality, které se za dané datové základny nedají vypočítat. Podstatné jsou zejména údaje hrubé nekalkulované náklady, tj. to, co jednotlivé druhy dopravy společnost stojí mimo běžné kalkulace a čisté nekalkulované náklady, tj. hrubé minus mimořádné výnosy - spotřební daně za pohonné hmoty a zpoplatnění silnic. Zpoplatnění užívání železnic začíná až v roce 2003 a provoz letišť je financován z výnosu poplatků za přistávání a startování letadel.
Účetní ztráta železnice není uváděna, neboť je způsobena odpisy tratí, zatímco odpisy silnic a vodních cest se nedělají, resp. od roku 2003 se již ani železnice neodepisují. Veřejné výdaje na dopravní infrastrukturu zahrnují i dotace z EU a v železniční a silniční dopravě i státem garantované úvěry, které (na rozdíl od letiště Praha-Ruzyně) splaceny nebudou. Děsivý je zejména údaj o ekonomických škodách na zdraví lidí způsobených silniční dopravou - asi 56 mld. Kč, proti 2,254 mld. Kč v železniční dopravě a 2,425 mld. Kč v MHD. 27,642 mld. Kč přitom připadá na oběti nehod na silnici, způsobené dle Policie ČR z 95 % hrubou nekázní řidičů. Nejvíce zanedbaná je bezpečnost v silniční dopravě. Neměl by být problém podstatně snížit oběti nehod (např. o 50 % po vzoru EU) na silnici. K tomu je třeba energický postup policie jakož i zvýšení její pravomoci. Rozdíl nekalkulovaných nákladů silniční - železniční doprava činil v roce 2002 asi 25,66 mld. Kč.
Vývoj rozdílu nekalkulované náklady a výnosy silniční a železniční dopravy v ČR byl v letech 19932002 při srovnatelném postupu (s výjimkou výše uvedených a chybějících či více nepřesně určených položek) následující: r. 1993 = 9,846 mld. Kč, v r. 1994 = 15,249 mld. Kč, v r. 1995 = 27,844 mld. Kč, v r. 1996 = 30,056 mld. Kč, v r. 1997 = 29,783 mld. Kč, v r. 1998 = 28,56 mld. Kč, v r. 1999 = 24,149 mld. Kč, v r. 2000 = 24,736 mld. Kč, v r. 2001 = 21,449 mld. Kč a v r. 2002 = 25,66 mld. Kč. Silniční doprava brala reálně víc než doprava železniční v l. 1995-2002 o 21-30 mld. Kč/rok. Reálně toto saldo bylo ještě poněkud vyšší, neboť se mně řadu objemově menších položek, které produkuje především silniční doprava, nepodařilo vypočítat. Národohospodářsky železniční doprava nevychází vůbec ztrátově, jak se jeví z účetního hlediska.
Problém je, že podle obchodního zákoníku tzv. objektivní škody nese poškozený, a že mrtví nejen z dopravních nehod si nestěžují. Efektivní dopravní trh žádá vytvoření přibližně rovných ekonomických podmínek podnikání mezi základními druhy dopravy. Tomu je situace nejen v ČR na hony vzdálená. Ekonomické podmínky nemilosrdně drtí ekologicky šetrnou železniční dopravu. Ministerstvo dopravy a mnozí poslanci věnují značné úsilí o ještě větší rozevření těchto hrozivých nůžek, jak svědčí nově přiznané daňové úlevy na silniční dani 60% pro nákladní auta splňující běžnou emisní normu Euro 2 a 66% pro nákladní auta splňující emisní normu Euro 3 či opakované úsilí mnohých poslanců snížit spotřební daň na pohonné hmoty.