Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Zákon o silnicích se může do sněmovny brzy vrátit
[plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR, Rychlostní silnice – R35 | Liberecký den | zuz | 3. 4. 2004] [tisk]
Zákon, který měl umožnit mezi jinými silnicemi ve veřejném zájmu také stavbu čtyřproudové komunikace přes Český ráj, zatím parlamentem o jeden hlas neprošel. Proti se postavili všichni poslanci, zvolení za Liberecký kraj. Podle dvou z nich, Jitky Vojtilové a Oldřicha Němce (oba ČSSD), se může ale navrhovaná novela zákona do sněmovny brzy vrátit. "Zákon se musí projednat společně se stavebním zákonem, a ten by měl být předložen sněmovně do konce září tohoto roku," upozorňuje Jitka Vojtilová. Oldřich Němec dodává: "Hlasovali jsme pro přerušení projednávání zákona do té doby, než vláda předloží nový stavební zákon. To bylo, podle mého názoru, jediné možné řešení."
Proti stavbě čtyřproudové silnice přes Český ráj se bouří už řadu měsíců obce na Turnovsku a Semilsku. Co na předložené novele nejvíc vadí vám?
J. Vojtilová: Dostali jsme řadu dopisů nejen od občanů Libereckého kraje, ale i od obcí, kterých se plánovaná severní varianta silnice R35 bezprostředně dotýká. Obyvatelé i starostové těchto obcí mají obavu o budoucnost Chráněné krajinné oblasti Český ráj, která by byla nenávratně zničena. Žádný zákon by neměl jít proti lidem a už vůbec ne proti unikátní přírodní a kulturní památce, která možná bude zapsána do seznamu světového dědictví UNESCO. K tomu jsem přesvědčena, že o tom, kudy povede která silnice, by neměl rozhodovat zákon. O. Němec: Kolem novely zákona se ve sněmovně rozpoutala dost dramatická debata. Pro mne je naprosto nepřijatelné, aby plánovaná silnice protínala nádherný kraj okolo Trosek. Sám pocházím z Jičína, Český ráj dobře znám. K tomu přece není možné, aby byly obce, kterých by se severní varianta dotkla, zcela vyjmuty z připomínkového řízení.
Kdyby zákon o dálnicích a silnicích, které jsou považovány za veřejný zájem, prošel, pak by obce nemohly vůbec do výstavby silnic mluvit?
O. Němec: Nekonalo by se klasické správní řízení podle stavebního zákona. Návrh zákona přesouvá pravomoc orgánů veřejné moci ve stanovených případech na zákonodárce. Navrhuje totiž, aby u těchto staveb bylo vyloučeno prokazování veřejného zájmu ve vyvlastňovacím řízení, o kterém jinak rozhoduje stavební úřad. Tím by se také vyloučila možnost přezkoumání soudem.
Znamená to, že by mohl být majetek lidí, kteří žijí na území plánované silnice, vyvlastněn bez možnosti jakéhokoli odvolání?
J. Vojtilová: Ne, cílem navrhovaného zákona je pouze urychlit správní řízení při výstavbě konkrétních dopravních staveb. Zákon je diskriminační, upřednostňuje konkrétní stavby, nesplňuje zásadu obecnosti a neúměrně zasahuje do vlastnických práv. Nepovažuji za vhodné, aby takto pro občany závažná právní norma byla předkládána poslaneckou iniciativou. Pokud tento zákon opravdu nutně naši občané potřebují, pak jej musí předložit vláda. Listina základních práv a svobod v článku 11 jasně stanoví, že každý má právo vlastnit majetek a že vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Jenomže vlastníci nemovitostí, jejichž majetek stojí na území plánované silnice, by byli neodůvodněně znevýhodňováni ve srovnání s majiteli jiných dotčených nemovitostí. To odporuje zásadě rovnosti před zákonem.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu