Reforma železnic v EU pokročila [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – svět | Logistika | ap | 5. 4. 2004] [tisk] Po řadě let jednání, v nichž Evropský parlament požadoval radikálnější postup reformy železnic a Rada dopravy naopak navrhovala delší termíny, se na jednání dohodovacího výboru Parlamentu a Rady dosáhl souhlas s kompromisy z obou stran. Text 2. balíčku bude předložen ke schválení oběma orgánům během několika týdnů a ten závěry dohodovacího výboru potvrdí. Obsah 2. železničního balíčku
* Návrh doplnění směrnice 91/440 o rozšíření práva přístupu na infrastrukturu pro služby nákladní dopravy v členském státě a tím rychlejší otevření trhu. Mezinárodní trh železniční nákladní dopravy bude dokončen do konce roku 2006, jeho úplné otevření včetně kabotáže tedy od 1. ledna 2007.
* Návrh na směrnici k bezpečnosti, týkající se základních rysů bezpečnostních systémů pro manažery infrastruktury a železniční podniky. Cílem je vyvinout společné pojetí k bezpečnosti a vytvoření společného systému pro řešení problému, rozsahu a platnosti bezpečnostních certifikátů. Posléze se zavádí, tak jako v jiných sektorech, zásada nezávislého technického vyšetřování.
* Návrh nařízení, vytvářejícího Evropskou železniční agenturu pro technickou podporu provozní propojitelnosti a bezpečnosti práce. Jejím úkolem bude - vyvinout společné bezpečnostní normy, vymyslet a řídit systém sledování výkonnosti z hlediska bezpečnosti a - řídit dlouhodobě systém vytváření, registrace a sledování technických specifikací provozní propojitelnosti.
Agentura s cca 100 pracovníky bude mít zásadní úlohu v práci na sbližování technických železničních systémů. Bude nezávislá, bude ale úzce spolupracovat s experty v této oblasti; nebude mít rozhodovací oprávnění, bude vypracovávat návrhy pro Komisi. Návrh bude Komise přijímat po projednání příslušného výboru, jak tomu již je v případě provozní propojitelnosti. Novela směrnic k provozní propojitelnosti 96/48/ES a 2001/16/ES
K úpravám propojitelnost je navíc ve směrnicích doplněk k zajištění konsistence rozsahu opatření mezi sítěmi, na něž má být otevřen přístup, a ustanovení, že s ohledem na pravidla provozní propojitelnosti bude otevřený přístup progresivně rozšiřován na celou evropskou síť. Obsah 3. železničního balíčku
Rada a EP se také dohodly zahájit rychle posuzování 3. železničního balíčku, navrženého Komisí 3. března 2004; ten zahrnuje:
* Návrh směrnice k certifikaci strojvedoucích a řidičů kolejových vozidel, provádějících přepravy cestujících a zboží ve Společenství,
* návrh nařízení k právům cestujících v mezinárodní železniční přepravě,
* návrh směrnice k otevírání trhu pro mezinárodní služby železniční osobní dopravy,
* návrh směrnice k otevírání trhu služeb mezinárodní osobní železniční dopravy k 1. lednu 2010 a
* návrh nařízení ke kvalitě služeb železniční nákladní dopravy.
Stockholmská a göteborgská Evropská rada stanovila další reformu evropských železnic, s uvedením 2. balíčku opatření koncem 2001 jako prioritní cíl. Tím se přijal další krok k realizaci Bílé knihy "Evropská dopravní politika pro rok 2010: čas k rozhodnutí", přijaté Komisí 12. září 2001, v níž je znovuoživení železnic jedním z klíčových prvků strategie, navržené Komisí k posunutí rovnováhy mezi druhy dopravy.
2. železniční balíček pomůže zrychlit integraci trhu odstraněním důležitých překážek při službách poskytovaných přes hranice. Zaručí vysokou úroveň bezpečnosti železničního provozu a přispěje ke snížení nákladů a usnadnění operací prostřednictvím větší harmonizace technických norem v sektoru železnic. Ve sdělení se ovšem také zdůrazňuje, že podíl železnic na dopravním trhu nákladní dopravy nadále klesá a nyní již dosahuje méně něž 8 %. V polovině zemí EU objem přepravy zboží po železnici v minulém roce poklesl proti roku 2003 o 1 %. Příčinou je zřejmě příliš pomalé otevírání trhu železniční nákladní dopravy; podíl nově vstupujících na tomto trhu je jen 3 až 4 %.