Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Šílené jezy
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Respekt | Jiří Sobota | 5. 4. 2004] [tisk]
Spor o proměnu Labe jde do finále. Premiér Špidla hrábne trochu nepřítomně rukou do misky s pistáciovými ořechy. "Takže prosím." V malé místnosti ztracené v katakombách Poslanecké sněmovny právě začíná historicky první oficiální slyšení, které kdy dopřál český předseda vlády ekologickým aktivistům. Příští půlhodinu se povede řeč o miliardovém projektu výstavby jezů na Labi. Spor mezi zastánci a odpůrci stavby bude zanedlouho řešit vláda a informační kampaň obou stran vrcholí.
Anachronismus
Na jedné straně stolu tři zástupci ekologů, na straně druhé předseda vlády a jeho poradce. "Pan premiér nám naslouchal," pochvaluje si setkání šéf ekologického spolku Přátelé přírody Marian Páleník. "A z náznaků odhaduji, že není právě velkým příznivcem stavby. Dokonce jsme se shodli na tom, že říční doprava na Labi je anachronismem." Brojit proti projektu, který nás má přijít zhruba na deset miliard korun, přišli ještě zástupci sdružení Arnika a Zelený kruh. Chystaná stavba, která má zajistit průjezd lodí s ponorem 140 centimetrů po 345 dní v roce a zachránit tak před úpadkem české rejdaře, rozčiluje ekologická sdružení nejen proto, že díky ní navždy zanikne přirozená řeka s unikátními lagunami, tůněmi nebo ostrůvky lužního lesa. Příznivci životního prostředí jsou přesvědčeni, že ze stavby bude mít prospěch pouze jezová lobby a stavbaři.
Dokonce ani podle Světové banky a Nejvyššího kontrolního úřadu se totiž regulace řeky za těžké miliardy nevyplatí. Odpůrci stavby přišli připomenout, že podél Labe běží železniční trať, která je schopná okamžitě přepravit mnohonásobně více zboží, než řeka po jakýchkoli úpravách. Tvrdí také, že živnost rejdařů přestane být po vstupu Česka do EU na Labi závislá - lodní dopravci budou moci podnikat kdekoli v Evropě. Kvůli prosazení stavby se její obhájci pokusili protlačit parlamentem nesystémové změny v zákonech, za které nás kritizovala i Evropská komise. Střet s Evropskou unií nám ostatně hrozí i kvůli tomu, že se na dotčeném území připravuje vyhlášení chráněných území Natura 2000. Stavba odpuzuje také část veřejnosti - aktivistům se za tři týdny podepsalo pod protestní petici téměř 15 000 občanů. A aby toho nebylo málo, strhla se minulý týden hádka o to, zda je vůbec německá strana ochotna zajistit na svém úseku Labe stejné podmínky, jaké plánují dosáhnout jezoví nadšenci u nás. Již dříve známé pochybnosti znovu rozvířil německý časopis Der Spiegel, který ve svém posledním čísle tvrdí, že česká vláda získala v této věci od svých německých kolegů údaje, které neodpovídají realitě.
Dárek pro vnuky
"Odmítám pravdivost zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu, že se rentabilita stavby jezů blíží nule," říká vedoucí odboru plavby a vodních cest Magdalena Konvičková. "Ten nález nevyplývá ze šetření provedených naším ministerstvem. Mýlí se i Světová banka, počítají to nesprávně. A pokud jde o Špígl, víte sám, jaký je to bulvár," plete si český plátek s německým týdeníkem Magdalena Konvičková. "My máme svoje analýzy, zpracovávala je firma, kterou jsme vybrali na základě výběrového řízení, její jméno si však nepamatuji." Na roli vedoucí odboru ministerstva dopravy při prosazování stavby jezů upozorňovali zástupci ekologických sdružení i samotného premiéra. Paní Konvičková je totiž kromě svého působení ve službách státu také členkou dozorčí rady akciové společnosti Přístav Pardubice. Pardubická akciovka hodlá vybudovat tzv. multimodální logistické centrum v hodnotě osm set milionů korun. Centrum má sloužit jako regionální uzel železniční, silniční, letecké a vodní dopravy. Firma chce podle vlastních webových stránek stavbu dokončit do roku 2007 a jezy na Labi považuje za "související investici". "Prosím vás, Přístav Pardubice je hypotetická záležitost. Až bude projekt dokončen, nebudou už žít ani moji vnuci," vysvětluje svoje angažmá v soukromé firmě paní Konvičková. Trochu jinak to vidí ředitel firmy Michael Skalický: "Požádali jsme ji, aby byla členkou kontrolního orgánu, protože nás tak může lépe informovat o postupu státu a také může na úrovni státu tlumočit naše zájmy."
Úplná maličkost
Spor o budoucnost Labe má po Velikonocích vyřešit vláda. Ta si pro své rozhodnutí nejdříve sestavila komisi ministerstev dopravy, životního prostředí, místního rozvoje, zemědělství a financí. Podle neoficiálních zpráv dopadlo závěrečné hlasování čtyři jedna ve prospěch jezů. "Nakonec jsme se dohodli, že v bodech, na kterých se neshodneme, budou uvedena rozdílná stanoviska," popisuje výsledek práce náměstek ministra životního prostředí Ladislav Miko. "Jde jenom o detaily," dodává k tomu již zmiňovaná Magdalena Konvičková z dopravy. "Například máme jiný názor na to, zda Němci budou udržovat hloubku, nebo nebudou." Bez této maličkosti - totiž bez záruky, zda německá strana hodlá zajistit průjezd lodí se stejným ponorem, jaký mají zabezpečit české jezy - ovšem postrádá desetimiliardová investice Čechů jakýkoli smysl. Německé a české nevládní organizace přitom disponují údaji německého ministerstva dopravy, které vyvracejí optimistické předpoklady českých úředníků. Jak se věci mají, se snad dozvíme již v pondělí 5. dubna, kdy se mají sejít na společném jednání český ministr dopravy Milan Šimonovský se svým německým protějškem Manfredem Stolpem. Nevládní organizace vyzvaly ve společném prohlášení ministra Stolpeho, aby na schůzce do celého zmatku neprodleně vnesl jasno.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu