Nebude-li u Mikulova dálnice, rozvoj města se zabrzdí [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – ČR: ostatní | Rovnost | ČTK | 6. 4. 2004] [tisk] Pozastavení rozvoje Mikulova na Břeclavsku se obává tamní starosta Eduard Kulhavý, pokud padne záměr výstavby dálnice z Brna do Vídně, která má vést právě okolo Mikulova. Proti vedení trasy protestují delší dobu ekologové a loni se objevily i názory, že pro spojení do Vídně se má využít stávající dálnice D2 do Břeclavi a vybudovat ochvat tohoto města. Starosta upozornil, že zájemci o investice v mikulovské průmyslové zóně mimo jiné počítají s tím, že v budoucnu povede kolem města dálnice. V minulých dnech město schválilo vstup japonského investora do zóny a podle Kulhavého jedná s dalšími čtyřmi. Zrušení plánované dálnice by také z Mikulova odvedlo turisty, město se chce přitom právě na rozvoj cestovního ruchu výrazně soustředit. Starosta uvedl, že pokud by hlavní tah na Vídeň vedl přes Břeclav, skončila by většina turistů například v Lednici a do Mikulova by už nepokračovala. Město má asi 1000 lůžek, která však návštěvníci využívají většinou v létě a především jen na jednu noc.
Změna vedení dálnice by také snížila tržby některých mikulovských podnikatelů, například provozovatelů čerpacích stanic, domnívá se Kulhavý. Uvedl také příklad blízkých Pohořelic na Břeclavsku, kde po výstavbě dálnice klesly podnikatelům tržby. Nyní je však úroveň zisků zpět a Pohořelice mají ještě větší průmyslovou zónu než Mikulov, dodal. Kulhavý také připomněl, že v Rakousku je trasa dálnice z Vídně dána zákonem a míří právě na hranice s Českem u Mikulova. Odmítl také názory, že současné hodnocené vedení dálnice okolo Mikulova naruší Chráněnou krajinnou oblast Pálava a oblast ochrany ptáků podle Natury 2000. Podle starosty trasa míjí Pálavu jen na okraji a Natury se nedotýká vůbec.