Co s ním? [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno | Rovnost | Jiří Novotný | 7. 4. 2004] [tisk] Tak lze ve stručnosti nazvat problém, který v současnosti "vyostřují" některá občanská sdružení a aktivisté usilující o vypsání místního referenda o tom, zda má či nemá být přemístěno ústřední brněnské vlakové nádraží. O demokratičnosti zmíněného záměru nelze pochybovat už proto, že se jedná o dopravní zařízení sloužící potřebám široké veřejnosti. Nezodpovězenou podle mého soudu zůstává však otázka, zda je drtivá většina volbou oprávněných Brňanů na tak závažný akt dostatečně připravena a potřebnými informacemi vybavena. Pod tímto zorným úhlem se přikláním k těm názorům, které považují úsilí o vypsání vzpomenutého referenda za nedostatečně promyšlené. Domnívám se, že místo toho by bylo schůdnější a občanské angažovanosti neodporující zorganizování průzkumu názorů a mínění samotných cestujících, kteří pravidelněji vzpomenuté zařízení využívají. Z nabytých praktických osobních zkušeností by jistě mohli vznášet cenné připomínky k provozní úrovni i jeho komfortní vybavenosti, respektive zanedbanosti. Bezpochyby by také svými postřehy napomohli objektivizaci zamýšlených investičních záměrů plánovaných kompetentními činiteli, v našem případě také o vhodnosti či zbytečnosti přemístění diskutovaného nádraží.
Už letmý pohled na jeho nezřídka neúnosně přeplněný vstupní vestibul, na úzké profily nástupištních podchodů s deroucími se davy lidí a překážejícími si na tamních prošlapaných schodištích, na povětrnostním výkyvům vystavované a kapacitně již nevyhovující nástupní perony aj., připomínají spíše památkový skanzen cestovně neúnosných skutečností. Dávají z velké části za pravdu těm racionálně smýšlejícím kritikům, volajícím po radikálních a průbojných změnách, v jejichž realizaci nemůže historické nádraží sevřené "svěrací kazajkou" okolní husté zástavby náležitě obstát. Snahy o budování moderní dopravní infrastruktury nepatří do arzenálu megalomanství, ale je nezbytností.